سیم و کابل برق

کابل برق شیلدار و کابل فرمان شیلدار

کابل شیلد دار چیست؟

کابل برق انواع مختلفی دارد، یکی از انواع کابل برق کابل شیلد دار می باشد. برای آنکه اطالاعات جاری بر اثر اختلال های الکتریکی یا پارازیت  امواج مختلف از بین نروند یک لایه محافظ روی سیم های کابل کشیده می شود که به آن شیلد می گویند.

شیلد ها یک لایه نازک فلزی هستند که معمولا از جنس آلومینیوم و در بعضی مواقع از جنس مس هستند. قیمت کابل شیلد دار مسی از قیمت کابل شیلد دار آلومینیومی بالاتر است.

اگر می خواهید تفاوت کابل شیلد دار و کابل بدون شیلد را بدانید کافی است آزمایش زیر را انجام دهید.

یک کابل شیلد دار و یک کابل بدون شیلد انتخاب کنید. توجه داشته باشید که سایز هردو کابل یکی باشد. سپس یک سر هر دو کابل را به یک فرستنده و سر دیگر کابل ها را به یک گیرنده متصل کنید.

حال یک کابل که در آن جریان برق درحال عبور باشد را نزدیک این دو کابل کنید.

مشاهده می کنید که کابل شیلد دار اطلاعات فرستنده را به درستی منتقل می کند اما کابلی که فاقد شیلد است اطلاعات را به درستی منتقل نمی کند و اطلاعات بریده بریده است.

کابل های شیلد دار

 

به کابلی گفته می شود که شامل لایه محافظ داخلی باشد. هدف از شیلد دار کردن کابل ها محافظت اطلاعات جاری در کابل ها در برابر تداخلات الکتریکی و مکانیکی است.

بر اساس الزامات استاندارد EN 50288 بصورت کلی حفاظ عناصر در کابل های ابزار دقیق و یا کنترل می تواند به صورت زیر باشد :

  • بافت فلزی ساده یا اندود شده با کمینه ضریب پرکننده 6/0
  • ترکیبی از ورق نازک و بافت فلزی ساده یا اندود شده با کمینه ضریب پرکننده 3/0، که در صورت به کاربردن این نوع حفاظ ، استفاده از سیم تخلیه انتخابی خواهد بود
  • ورق نازک با کمینه همپوشانی 20 درصد و با سیم تخلیه در تماس مستقیم با سوی فلزی ورق نازک به کاربرده می شود.

هنگام انتخاب جنس حفاظ ، باید دقت خاصی در مورد احتمال خوردگی جنس آن بعمل آید . این امر نه فقط از نظر مکانیکی بلکه از نظر ایمنی الکتریکی نیز حایز اهمیت است .

کابل های ابزار دقیق برای انتقال سیگنال های آنالوگ و دیجیتال در صنعت استفاده می شوند و اگر این کابل ها داری شیلد نباشند وقتی که در مجاورت کابل های پاور و یا نویز های الکتریکی قرار گیرند، نمی توانند پارامترهای صحیح را منتقل کنند و سیگنال های دریافتی ممکن است دارای خطا و اعوجاج باشد. در صورت به کارگیری اسکرین (شیلد)، مدار انتقال در برابر تداخلات مغناطیسی بیرونی محافظت میشود .

 

این نوع کابل ها برای اتصال اجزاء دستگاه های مورد استفاده در خطوط تولید ، شامل ماشین افزار و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی مناسب هستند .

اتصال مستقیم این کابل ها به برق اصلی مجاز است . خمش مستمر کابل های شیلد دار مجاز نیست . اگر درحین به کارگیری این کابل ها لزومی به حرکت آنها نباشد نصب در کانال ها ، سینی ها و غیره توصیه می گردد . به کارگیری این کابل ها در مکان هایی که حد متعارفی از تداخل میدان مغناطیسی وجود داشته باشد پیشنهاد می گردد . این کابل ها برای استفاده در داخل ساختمان و جایی که دمای محیط بین 5+ تا 40+ درجه سانتیگراد باشد طراحی شده اند .

لد دار

*ولتاژ: 300 تا 500 ولت.

*رسانا: مس افشان.

*عایق: کامپاند PVC.

*شیلد: مس بافته‌شده.

*روکش: PVC.

پیشنهاد مطالعه : سیمهای مفتولی و نیمه افشان

کابل فشارضعیف شیلدار

کابل فشار ضعیف شیلدار برای اندازه‌گیری سیگنال‌های کنترلی در سیستم‌های کامپیوتری و تجهیزات کنترلی ماشین‌های صنعتی و نقاله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها را می‌توان در فضای باز، داخل زمین یا در داخل کانال نصب کرد. از مشخصات فنی کابل فشارضعیف شیلدار مقاومت آن در برابر اشعه فرابنفش و جانوران موذی است.

مشخصات فنی کابل فشارضعیف شیلدار

ولتاژ: 1.8 تا 3 کیلووات.

رسانا: مس آنیل‌شده بدون اندود.

عایق: پلی اتیلن کراسلینک شده XLPE یا PVC.

شیلد: سیم یا نوار مسی.

روکش: PE یا PVC.

کابل شیلدار با روکش شیشه ای

روکش کابل شیلدار با روکش شیشه ای از نوع PVC با انعطاف‌پذیری مناسب و مس قلع‌اندود شده است. این کابل از نفوذ امواج در محیط‌هایی که امکان نفوذ امواج مغناطیسی وجود دارد جلوگیری کند.

کابل قدرت شیلدار با هادی مسی و عایق XLPE

کابل قدرت شیلدار با هادی مسی و عایق در داخل یا خارج تاسیسات، در کانال یا داخل خاک برای تامین انرژی محیط‌های صنعتی و شبکه‌های برق محلی به کار می‌رود. عایق XLPE در این نوع کابل مقاومت دمایی بالاتری نسبت به PVC دارد.

 

 

 

 

 

 

 

ویژگی‌های کابل قدرت شیلدار با هادی مسی و عایق

*ولتاژ: 600 تا 1000 ولت.

*رسانا: مس.

*عایق: XLPE.

*شیلد: سیم مسی، همراه با نوار مسی هلیکس یا بدون آن.

*روکش: PVC.

کاربرد شیلد یا سپر محافظتی در کابل قدرت شیلدار

هنگامی که انواع کابل‌ها در کنار کابل‌های پرقدرت برق و نویزهای الکتریکی قرار بگیرند، نمی‌توانند داده‌ها را به‌طور کامل انتقال دهند و بسیاری از سیگنال‌ها نیمه‌کاره منتقل می‌شوند. بودن شیلدهای مسی شدت ولتاژ را کنترل می‌کند و باعث می‌شود در هر شرایطی ولتاژی پایدار در دسترس باشد. یکی دیگر از کاربردهای شیلد کم کردن از شدت اختلال‌های رادیویی و شوک‌های الکتریکی است. همچنین در فضای آزاد، زیرِ آب و زیرِ زمین که باعث فرسودگی سریع کابل‌ها می‌شود نیز از کابل شیلددار استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

انواع کابل شیلددار

 کابل قدرت شیلدار یا NYCY

تعداد رشته‌سیم‌ها در کابل قدرت شیلدار از یک تا 61 رشته و حتی بیشتر است. کابل قدرت شیلد دار تک رشته یکی از انواع کابل‌های شیلددار است که همان‌گونه که از نامش مشخص است یک رشته سیم دارد. کاربرد کابل قدرت شیلد دار تک رشته مشابه انواع کابل قدرت شیلدار است. اما قیمت کابل شیلدار تک رشته پائین‌تر از انواع چندرشته‌ای آن است.

خصوصیات کابل قدرت شیلدار

*ولتاژ: 600 تا 1000 ولت.

*رسانا: مس آنیل‌شده مفتولی یا نیمه‌افشان.

*عایق: پلی وینیل کلراید و کامپاند A.

*شیلد: سیم مسی.

*روکش: PVC.

 کابل کنترل افشان شیلد دار یا NYSLCY

مهم‌ترین تفاوت کابل کنترل افشان شیلد دار با انواع دیگر کابل قدرت شیلدار استفاده از برید یا مس بافته‌شده در آن است. بافت مسی در کابل کنترل افشان شیلد دار تا حد زیادی امواج الکترومغناطیسی و نویزها را کاهش می‌دهد، اما قابلیت انعطاف‌پذیری آن را ثابت نگه می‌دارد. قیمت کابل شیلدار افشان مانند دیگر کابل‌ها با توجه به تعداد رشته‌های به‌کاررفته در آن مشخص می‌شود.

ویژگی‌های کابل کنترل افشان شیلد دار

*ولتاژ: 300 تا 500 ولت.

*رسانا: مس افشان.

تمامی کابل ها هم شیلد دار و هم بدون شیلد طراحی و تولید می شوند. که طبیعتا کابل مفتول شیلد دار از کابل های دیگر سخت تر و کابل افشان شیلد دار قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر کابل ها دارند. یکی دیگر از ویژگی های کابل شیلد دار علاوه بر نویز گیر بودن، جلوگیری از شدت ولتاژ و جریان الکتریکی عبوری بیشاز حد در کابل است.

کاربرد کابل شیلد دار

کابل شیلد دار تحت هر شرایطی پایداری خود را حفظ می کند. یکی دیگر از وظایف شیلد دار پارازیت های امواج و فرکانس های رادیویی را به شدت محدود می کند.

برای اتصالات مهم صنعتی، اداری، نظامی و غیر که نیازمند سیستم هایی بدون خطا است از کابل شیلد دار استفاده می کنند.

عموما کابل هایی که در کانال ها یا لوله ها مورد نصب قرار می گیرند به علت فرسایش استهکاک بیشتری دارند به همین علت از کابل شیلد دار استفاده می کنند.

قیمت کابل شیلد دار

قیمت کابل شیلد دار بر پایه میزان مرغوبیت و ضخامت متغیر است و براساس خیال باطل جمعی از مصرف کنندگان وزن کابل روی قیمت کابل تاثیر خاصی ندارد

مجموعه ی فرشید کابل با سابقه ی ۴ دهه ی فعالیت در بازار سیم و کابل توانسته است مجموعه ای کامل از بهترین برند ها را کنار هم جمع آوری کند تا مشتریان بتوانند محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و ارزان ترین قیمت خریداری کند.

این دسته از کابل ها دارای انواع گوناگونی هستند که بسته به نیاز کاربری انتخاب می شود. برای نمونه از کابل شیلد دار ۱ رشته برای انتقال صدای تک کانال مونو، و از کابل شیلد دار ۲ نخ برای انتقال صدای استریو استفاده می شود. برخی از میکرفون ها نیاز به کابل شیلد دار ۲ رشته و برخی ۳ رشته و گاهی نیاز به سیم شیلد ۴ رشته دارند تا برق را نیز انتقال دهند.

البته برای انتقال صوتی صدای ۲ کانال استریو نیاز به کابل شیلد ۲ رشته است. یکی دیگر از کاربردهای مهم این دسته از کابل ها استفاده به عنوان کابل انتقال داده ها است.

برای نمونه در ساخت و تعمیر انواع کابل USB یا کابل MicruUSB یا کابل مینی یو اس بی نیز از کابل شیلد دار ۴ نخ استفاده می شود که به پایه‌های انواع کانکتور نر یو مادگی USB لحیم می شود.

همچنین از این دسته کابل ها در خطوط تولید ماشین افزار و تجهیزات ترابری بهره برده می شود. قیمت خرید کابل شیلد دار نیز بسته به ویزگی های کابل مورد نظر متغییر است.

کابل شیلد دار دارای لایه محافظ داخلی میباشد

دلیل شیلد دار کردن  سیم و کابل ها محافظت اطلاعات جاری در کابل ها در برابر تداخلات الکتریکی و مکانیکی میباشد

نوع شیلد می تواند از جنس مس یا حتی دیگر فلزات رسانا به خصوص آلومینیوم باشد. شیلد را می توان از طریق لایه بیرونی کابل پوشش داد.

برای مثال در کابل دو رشته سیم ها در کنار هم قرار داده می شوند و یک بافت شیلد دار روی آن ها را پوشش می دهد

 

اگر این کابل ها داری شیلد نباشند وقتی که در مجاورت کابل های پاور و یا نویزهای الکتریکی قرار  گیرند، نمی توانند پارامترهای صحیح را منتقل کنند و سیگنال های دریافتی ممکن است دارای خطا و اعو جاج باشد. در صورت به کارگیری اسکرین (شیلد)، مدار انتقال در برابر تداخلات مغناطیسی بیرونی محافظت میشود.

کابل شیلدار برای اتصال اجزاء دستگاه های مورد استفاده در خطوط تولید ، شامل ماشین افزار و تجهیزات حمل و نقل مکانیکی مناسب هستند.

شما می توانید انواع کابل های ابزار دقیق ، پاور و یا شبکه (کواکسیالبه صورت شیلد دار در بازار ببینید کابل های شیلد دار دارای انواع مختلفی می باشند که هر نوع آن برای کاربرد های خاصی استفاده می شود.

انواع کابل شیلد دار

کابل شیلددار قدرت

کابل شیلددار فرمان و کنترل

کابل شیلددار افشان و مفتولی

در مورد کابل شیلد و کاربردهای آن بیشتر بدانیم

کابل شیلددار

کابل شیلد می تواند دو کار انجام دهد؛ یا می تواند به طور کامل میدان های الکترواستاتیک که ممکن است باعث ایجاد زمزمه و قطعی سیگنال شود را رفع کند و همچنین RF را می تواند قطع کند،پ و بسته به قدرت میدان آن، حداقل تا حدی آن را تخلیه کند. اما توجه داشته باشید که کابل شیلد یا کابل زره دار، اثر کمی یا خیلی کم در بهبود اثر وزوز القا شده به صورت مغناطیسی دارد. اگر از کابل شیلد برای انتقال تصویر استفاده شود می تواند به صورت کامل نویزهای تصویری را گرفته و به این ترتیب نمایش تصویر بدون نویز خواهد بود. در ادامه بیشتر با کابل های شیلد دار آشنا می شویم.

کابل های شیلد دار یا محافظ

تفاوت اصلی کابل شیلد با دیگر کابل ها، در این است که در کابل های شیلد یک عایق دور تا دور عایق پلاستیکی سیم پیچیده شده است که به نوعی به مانند یک رسانا جریان های الکتریکی مختلف که ممکن است به کابل وارد شود را جذب می کندمعمولا عایق کابل شیلد از ورقه آلومینیومی یا حتی بعضا مس-آلومینیوم ساخته می شود که ظرفیتی خازنی ایجاد کرده و همین حالت خازنی باعث می شود که نویزهای الکتریکی یا همان بارهای الکترواستاتیک توسط این عایق فلزی جذب شده و به داخل رشته های اصلی سیم نفوذ نکند.  

کابل زره دار یا همان شیلد، در کابل های شبکه، در کابل های انتقال تصویر یا سیستم های امنیتی و حتی برخی از بخش های برق رسانی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیم وکابل شیلد برای چه اهدافی استفاده می شود؟

یکی از استفاده هایی که از کابل های شیلد می شود در مصارف شبکه های مخابراتی، شبکه های کامپیوتری، شبکه های انتقال تصویر مانند دوربین های مدار بسته و … می باشد. به عنوان مثال؛ در سیم کشی و اتصالات دیتای شبکه مخابراتی از کابل شیلد به دلیل جلوگیری از ورود نویز در سیم استفاده می شود چرا که اگر از سیم و کابل عادی در چنین شبکه هایی استفاده شود می تواند باعث تداخل در ارتباط شده و کارایی شبکه و انتقال اطلاعات به شدت افت می کند.

در مصارف بعدی می توان به شبکه دوربین های مدار بسته اشاره کرد. اگر اتصالات دوربین های مدار بسته در مکان هایی که نویز الکتریکی و امواج الکترومغناطیسی زیاد باشد، با استفاده از کابل بدون شیلد صورت گیرد، باعث می شود که حتی تصاویر ضبط شده نیز نویز داشته باشند و در نتیجه کیفیت تصویر افت خواهد کرد و حتی ممکن است باعث قطعی ارتباطات در شبکه دوربین های مدار بسته شود. بنابراین برای اینکه چنین مشکلاتی در شبکه های امنیتی به وجود نیاید، از کابل زره دار استفاده می شود تا تمامی نویزها، اعم از نویزهای الکتریکی و الکترومغناطیسی خنثی گردد.

در چه مکان هایی باید از کابل شیلد استفاده شود؟

معمولا استفاده از کابل های شیلد در مکان هایی خواهد بود که دارای نویز می باشدبه عنوان مثال مکان هایی که ممکن است کابل ها در معرض بارهای الکتریکی قرار گیرند یا مکان هایی که شدت امواج الکترومغناطیس بالا می باشد، مانند اطراف دکل های مخابراتی و ارتباطی. در غیر این صورت برای مکان های عادی مانند ساختمان های مسکونی، استفاده از کابل های شیلد مورد نیاز نخواهد بود. البته اگر از کابل شیلد برای ارتباطات شبکه های داخلی استفاده شود، در آینده از بروز نویز در کابل ها جلوگیری شده و به همین دلیل است که در سیم کشی شبکه ای در ساختمان های جدید (بیشتر اداری) از کابل های شیلد استفاده می شودبنابراین به صورت کلی مکان هایی که دارای نویزهای مختلفی خواهند بود باید از کابل زره دار یا شیلد استفاده شود.

ساختار شیلد محافظ

همانطور که در بالا اشاره شد، روکش محافظ کابل شیلد از ورقه نازک آلومینیوم می باشد. این فویل یا روکش آلومینیومی به صورت های مختلفی در کابل قرار می گیرند که می توان به حالت بافته شده یا حالت پیچی اشاره کرد.

حالت پیچی به این صورت است که ورقه نازک آلومینیومی در داخل کابل اصلی بر روی کابل های رشته ای منفرد پیچیده شده است و سرتاسر کابل را پوشش می دهد ولی در حالت بافتی، ورقه آلومینیومی خود به صورت رشته بود و به دور سیم بافته شده است.

اگر پوشش آلومینیومی کابل شیلد جدا شود ممکن است کابل و سیم درون پوشش در معرض نویزهای مختلف قرار بگیرد. در واقع اگر بخواهیم دقیق تر ساختار کابل های شیلد را توصیف کنیم در ابتدا سیم اصلی قرار می گیرد (سیمی که خود دارای پوشش لاستیکی بود و رشته های رسانایی مسی در داخل پوشش لاستیکی قرار داردسپس پوشش محافظی شیلد بر روی سیم کشیده شده است و بعد از آن مجددا یک لایه لاستیکی قوی تر پوشش شیلد را نیز پوشانده است. البته برخی از کابل های شیلد به غیر از ساختار داخلی دارای پوشش آلومینیومی بیرونی نیز هستند.

همان طور که گفته شد برای حفاظت از محتوای داخل کابل و اطلاعات جاری آن در برابر اختلال ها الکتریکی و مکانیکی یک لایه شیلد روی کابل سیم های داخل کابل می کشند این سیم ها معمولا با فلز هایی از جنس مس و گاها از جنس آلومینیوم شیلد می شوند. قیمت کابل شیلد دار نسبت به قیمت کابل بدون شیلد جیگاه بالاتری دارد اما اگر از کابل بدون شیلد استفاده کنید زمانی که کابل در کنار کابل های برق یا نویز های الکتریکی قرار گیرد نمی تواند اطلاعات و محتوای داخل کابل به طور دقیق و صحیح منتقل کند و سیگنال هایی که در آخر منتقل می شوند به صورت منقطع و نیمه کاره هستند. یکی از وظایف شیلد این است که از شدت ولتاژ بیش از حد میان هادی جلوگیری و تحت هر شرایطی پایداری خود را حفظ کند. وظیفه دیگر محدود کردن از اختلال های رادیویی و کم کردن شوک الکتریکی است. از کابل شیلد دار برای اتصالات مهم که نباید هیچ گونه خطا یا اروری داشته باشند استفاده می شود مثل ماشین آلات و تجهیزات آزمایشگاهی همچنین کابل هایی که در لوله ها چه فلزی و چه غیر فلزی نصب می شوند استهلاک بیشتری دارند شیلد باعث جلوگیری از آن می شود.  لازم به ذکر است که بیان کنم تمامی کابل هایی که می شناسید به صورت شیلد دار هم طراحی و تولید شده اند مانند کابل کواکسیال شیلد دار، کابل کنترل شیلد دار، کابل افشان شیلد دار و دیگر کابل هایی که موجود در بازار است

کاربرد دیگر کابل شیلد دار در اتصالات صنعتی است که بروز خطا موجب زیان های جبران ناپذیری می شود.

همچنین از این کابل های در مکان هایی مانند کانال ها که استهلاک بیشتری دارند استفاده می شود.در مورد کابل های محافظ و یا به طور کلی در مورد هر سیستم محافظتی میتوان گفت که آن سیستم محافظتی یا آن کابل محافظتی تنها و تنها به اندازه ضعیف ترین مؤٖلفه آن خوب است پس میتوان نتیجه گرفت که همه مؤلفه های یک سیستم محافظتی باید بهترین کیفیت را دارا باشند. مسئله ی دیگری که حائز اهمیت است این است که این کابل ها نباید خوردگی داشته باشد چرا که این خوردگی هم از نظر مکانیکی و هم از نظر الکتریکی می تواند مشکل ساز باشد.

برای نصب این نوع کابل ها چند مورد را باید رعایت کرد که به طور اختصار چند مورد را بیان میکنیم :در ابتدا باید دقت داشت هنگام نصب کابل های شیلد دار باید دمای محیط چک شود چرا که نباید دما محیط کمتر از ۵- درجه باشد . مورد دیگری که در هنگام نصب باید رعایت شود توجه خاص به نیروی کشش مجاز است و نکته آخر اجرایی آن این است که شعاع خمش نباید کوچکتر از پانزده برابر قطر کابل شود.قیمت این نوع کابل ها بر اساس دو عامل تعیین می گردد : یکی ضخامت آن به طوری که هر چه  ضخامت بیشتر باشد قیمت بالاتر می رود و مورد دوم مرغوبیت کابل است که هر چه کیفیت کابل بهتر باشد هزینه آن نیز تبعا بالاتر می رود

سایزهای کابل شیلد دار

اساسا می توان کابل افشان و کابل کنترل را در سایزهای متنوع به صورت شیلد دار تولید و عرضه نمود؛ اما در ادامه به برخی از سایزهای رایج این کابل اشاره می کنیم :

  • 0.5×2، 0.75×2، 1×2، 1.5×2 و 2.5×2
  • 0.5×3، 0.75×3، 1×3، 1.5×3 و 2.5×3
  • 0.5×4، 0.75×4، 1×4، 1.5×4 و 2.5×4
  • 0.75×5، 1×5، 1.5×5 و 2.5×5
  • 0.75×7، 1×7، 1.5×7 و 2.5×

قیمت کابل افشان شیلد دار

شاخصه های زیر در تعیین قیمت کابل افشان شیلد دار موثر هستند :

  1. قیمت روز مواد اولیه : قیمت مفتول مس که در ساخت هادی و شیلد به کار می رود و نرخ گرانول PVC که عایق و روکش با آن ساخته می شوند.
  2. ساختار شیلد : شیلد کابلهای کنترل غالبا از مس بافته شده است. ممکن است مس قلع اندود باشد و از طرفی سطح پوشش شیلد متفاوت خواهد بود. همه اینها بر قیمت کابل اثر می گذارند.
  3. برند کابل : برندها همان طور که یادآور سطح کیفی کابلها هستند، عاملی برای تفاوت در قیمتها نیز به شمار می آیند.
  4. کمیت سفارش : طبیعی و قابل انتظار است که در فرآیند پیشنهاد قیمت، بین سفارشهای خرده و عمده فرقی مشاهده شود.
  5. در محیط‌های صنعتی و در برخی از کارخانه‌ها موضوع مهمی که به هنگام استفاده از کابل‌ها خودنمایی می‌کند، تداخل امواج الکترومغناطیسی است. در این محیط‌ها امکان ایجاد نویز و تداخل توسط سایر وسایل وجود دارد و همین امر موجب می‌شود داده‌های انتقالی دستخوش تغییر گردد. برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری شود از کابل شیلد دار استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم راجع به همین موضوع صحبت کنیم و ببینیم چرا استفاده از کابل‌های شیلد دار می‌تواند مهم باشد. پس همراه ما باشید.

قبل از اینکه به سراغ اهمیت استفاده از این کابل‌ها برویم باید بدانیم کابل برق شیلد دار چیست. کابل شیلددار به کابل برقی گفته می‌شود که درون آن یک عایق محافظ کشیده شده است. این لایه محافظ را می‌توان از رشته‌های مسی به هم تنیده تهیه کرد یا اینکه از نوار مسی و سایر پلیمرهای رسانا در ساخت‌شان استفاده نمود. این کابل‌ها معمولاً ضخیم‌تر از کابل‌های معمولی هستند و می‌توانند جلوی نویزی که از سایر تجهیزات ساطع می‌شود را بگیرند. یکی از موارد مهمی که باید مدنظر داشت این است که کار با این کابل‌ها به دقت بیشتری نیاز دارد.

  1. کابل برق معمولی لایه محافظی که کابل شیلد دار در خود دارد را ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند جلوی تداخلات الکترومغناطیسی که از تجهیزات اطراف وارد می‌شود را بگیرد. چنین کابل‌هایی بسیار سبک و نازک هستند و می‌توانند در محیط‌های معمولی همچون دفاتر کار مورد استفاده قرار گیرند. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که به هنگام خرید کابل برق به ذهن‌تان خطور ‌کند موضوع قیمت آن باشد. کابل‌های شیلددار معمولاً گران قیمت‌تر از کابل‌های معمولی هستند چون در ساخت آن‌ها از مواد تشکیل دهنده مختلفی ( همچون لایه‌های عایق مسی) استفاده شده است. پس اگر کمبود بودجه دارید باید به دنبال خرید کابل برق معمولی باشید و خطر تداخل الکترومغناطیسی را به جان بخرید یا اینکه بودجه تان را افزایش دهید.
  2. کابل شیلد دار چه کاربردی برایمان خواهد داشت؟
  3. خوب تا به اینجای کار تفاوت کابل شیلد دار و کابل برق معمولی را متوجه شدیم. حالا باید ببینیم این سیم‌ها در چه مواردی به کار می‌روند و چه کاربردی می‌توانند برایمان داشته باشند.کابل‌های شیلد دار به گونه ای طراحی و ساخته شده‌اند که به محافظت از داده‌های انتقالی از داخل سیم کمک می‌کنند. یادتان می‌آید که گفتیم در محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ای معمولاً نویزهای مختلفی ایجاد می‌شود و تداخل امواج الکترومغناطیسی ممکن است باعث از بین رفتن یا آسیب دیدن داده‌هایمان گردد؟ استفاده از کابل شیلد دار با سیم‌های مسی که در داخل آن گنجانده شده است می‌تواند بهترین راه حل برای پیشگیری از بروز چنین رخدادهایی باشد.
  4. چرا تداخلات الکترومغناطیسی اینقدر مضرند؟
  5. همانطورکه قبلاً نیز بیان کردیم امواج الکترومغناطیسی توسط منبع خارجی ایجاد می‌شوند و می‌توانند بر روی عملکرد مدارهای الکتریکی همچون کابل اثر بگذارند. بروز چنین تداخلاتی می‌تواند عملکرد مدار ما را تا حد زیادی کاهش دهد و حتی عملکرد آن را کاملاً متوقف کند. هر جایی که مسیری برای عبور داده‌ها وجود داشته باشد چنین اثراتی هم ممکن است پدید آید و خطاهای موجود را افزایش دهد یا کلاً باعث از دست رفتن داده‌های مهم‌مان گردد. هم منابع طبیعی و هم منابع مصنوعی می‌توانند طیف وسیع و البته متنوعی از ولتاژها و جریان‌ها را ایجاد کنند و در نهایت امواج الکترومغناطیسی را پدید بیاورند. گوشی‌های موبایلی یکی از منابع مصنوعی ایجاد این امواج محسوب می‌شوند. طوفان‌های الکتریکی و نور خورشید را منابع طبیعی این امواج در نظر می‌گیرند. یادتان باشد امواج الکترومغناطیسی می‌توانند عملکرد تلویزیون، رادیو و گوشی‌های هوشمند را نیز مختل کنند. به همین دلیل است که معمولاً در محیط‌های صنعتی به جای کابل برق معمولی از کابل شیلد دار استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها شدت و حجم نویزهای الکتریکی را کاهش می‌دهند، اثرات این نویزها بر روی سیگنال‌ها را کم می‌کنند و از داده‌های شما به بهترین شکل ممکن محافظت می‌نمایند.

 انواع کابل‌های شیلد دار که باید با آن‌ها آشنا باشید:

کابل‌های شیلددار در دو نوع کابل بافته شده(braided) و کابل فویلی(Foil) به بازار ارائه می‌شوند و در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 کابل فویلی:

جالب است بدانید که کابل فویلی یک ورقه نازک از فلزاتی همچون مس یا آلومینیوم را در خود دارد. این فویل معمولاً به یک حامل پلی استری وصل می‌شود تا بتواند قدرت سیم را بهبود ببخشد. این نوع کابل‌ها که در بیشتر موارد آن‌ها را کابل شیلددار نواری هم می‌شناسند، می‌توانند از سیم رسانایی که دورش را احاطه کرده‌اند ۱۰۰ درصد محافظت کنند. البته استفاده از این نوع کابل‌ها هم بی عیب و نقص نخواهد بود. فویل‌هایی که داخل این کابل‌ها قرار می‌گیرند بسیار ظریف هستند و به همین دلیل کار با آن‌ها بسیار دشوار است.

کابل بافته شده:

نوع دوم کابل شیلدداری که در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود کابل بافته شده است. کابل بافته شده از شبکه‌ای از سیم مسی بافته شده بهره می‌برد. این نوع کابل‌ها نسبت به کابل‌های فویلی پوشش ضعیف‌تر و کمتری فراهم می‌کنند اما به شدت مقاوم هستند.کابل شیلددار بافته شده معمولاً محافظت ۷۰ الی ۹۰ درصدی در برابر امواج الکترومغناطیسی فراهم می‌کند و این مقدار به نوع بافت و شدت بافت سیم بستگی خواهد داشت. موضوع مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که سیم‌های بافته شده نسبت به سیم فویلی موثرتر عمل می‌کنند چون مس نرخ رسانش بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد و کمتر در معرض آسیب‌های داخلی قرار می‌گیرد. کابل بافته شده نسبت به کابل فویلی گران قیمت‌تر و سنگین‌تر است و به همین دلیل عملکرد بهتر و البته بالاتری در اختیارتان می‌گذارد.

از چه نوع کابلی برای محیط کاری‌مان استفاده کنیم؟

پاسخ به این سوال به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. بسته به محیطی که در آن کار می‌کنید نوع خاصی از کابل ممکن است برایتان مفید باشد. در محیط‌های کاری خاصی ممکن است فقط به کابل شیلددار فویلی نیاز داشته باشید. این در حالیست که در برخی از صنایع ممکن است کابل‌های بافته شده بیشتر به دردتان بخورد. البته در برخی از موقعیت‌ها هم مجبور خواهید شد از ترکیب این دو کابل استفاده کنید. در محیط‌هایی که معمولاً کابل‌ها زیاد حرکت داده نمی شوند و در معرض فشار هستند، کابل‌های بافته شده بهترین گزینه خواهند بود. در مقابل، محیط‌هایی که در آن کابل شما ممکن است مدام زیر پای کارگران، ماشین‌ها و سایر فاکتورها قرار گیرد استفاده از کابل فویلی بهترین و البته معقول‌ترین گزینه خواهد بود.

سخن نهایی:

کابل شیلد دار معمولاً در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها برای محافظت در برابر نویزها به کار می‌روند و جلوی از دست رفتن داده‌ها را هم می‌گیرند. همانطور که مشاهده کردید در هر محیط و هر شرایطی، نوع خاصی از این کابل‌ها استفاده می‌شود. شما هم بسته به شرایطی که دارید می‌توانید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.

کابل شیلد افشار نژاد خراسان (کابل قدرت شیلدار افشارنژاد خراسان) – نوع کابل افشان و انعطاف پذیر – دارای هادی هم محور از مفتول های مسی همراه نوار مسی – هادی مسی کلاس 5- روکش PVC

کابل افشان افشارنژاد
کابل افشان شیلد بافته شده 1×2
کابل افشان شیلد بافته شده 1.5×2
کابل افشان شیلد بافته شده 2.5×2
کابل افشان شیلد بافته شده 1×3
کابل افشان شیلد بافته شده 1.5×3
کابل افشان شیلد بافته شده 2.5×3

نمایندگی فروش کابل همدان – نمایندگی فروش سیم کابل یزد – نمایندگی فروش کابل خراسان افشارنژاد– نمایندگی فروش کابل مشهد – نمایندگی فروش کابل سینا – نمایندگی فروش کابل مغان – نمایندگی فروش کابل سیمند – نمایندگی فروش کابل باختر – نمایندگی فروش کابل سیمیا – نمایندگی فروش کابل رسانا – نمایندگی فروش کابل ابهر – نمایندگی فروش کابل شاهین – نمایندگی فروش کابل مسین – نمایندگی فروش کابل بایکا – نمایندگی فروش کابل سیمکو – نمایندگی فروش کابل البرز – نمایندگی فروش سیم و کابل راد افشان – نمایندگی فروش کات کابل – نمایندگی فروش کابل کمان – نمایندگی فروش کابل افشان ایران

خرید و فروش کابل ابزار دقیق

فروش کابل ابزاردقیق زره دار

فروش کابل شیلدار رسانا

فروش کابل شیلدار خراسان

فروش کابل شیلدار سیمیا

فروش کابل شیلدار رسانا اراک

فروش کابل شیلدار دماوند
فروش ویژه کابل خودنگهدار آلومینیم
قیمت انواع کابل برق فشار قوی
قیمت کابل آلومینیومی
قیمت کابل -آلومینیومی فشار متوسط
قیمت کابل برق ۱۸۵
قیمت کابل برق ۳فاز
قیمت کابل برق فشارمتوسط
قیمت کابل خودنگهدار فشار متوسط
قیمت کابل فشار متوسط
قیمت کابل قدرت مفتولی
لیست قیمت انواع سیم و کابل
لیست قیمت انواع کابل قدرت
لیست قیمت کابل- آلومینیومی
لیست قیمت کابل قدرت افشان

قیمت فروش کابل شیلدار رسانا

قیمت فروش کابل شیلدار خراسان

قیمت فروش کابل شیلدار سیمیا

قیمت فروش کابل شیلدار رسانا اراک

قیمت فروش کابل شیلدار دماوند

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *