مطالب ملزومات جانبی جهت ساخت تابلو برق

قطعات و تجهیزات جانبی در ساخت تابلو برق

قطعات و تجهیزات جانبی در ساخت تابلو برق

لوازم و تجهیزات اندازه گیری در تابلو برق

آمپرمتر تابلویی

آمپرمترها از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله ابزار دقیق، آزمایشگاهها، کارگاههای برق و … می باشند که بر اساس اهداف مورد نیاز به صورت های مختلف ساخته می شوند. در این مطلب آموزشی قصد داریم به مباحثی از قبیل آمپرمتر چیست؟ و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ بپردازیم و در ادامه با موضوع اصلی این بخش یعنی شناخت آمپرمتر تابلویی، کاربردها، برندهای معتبر و قیمت آمپرمتر تابلویی بیشتر آشنا شویم.

آمپرمتر چیست

آمپرمتر (Amper meter)دستگاهی است که به منظور اندازه گیری جریان عبوری کل یا جزئی از یک مدار، در رنج های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. آمپرمتر ها برای سنجش شدت جریان به صورتی در مدار قرار میگیرند كه جریان الكتریسیته از آنها بگذرد، که به این نوع اتصال، اتصال متوالی یا سری گفته می شود.

نحوه عملکرد آمپرمتر

همانطور که گفته شد، مقدار جریان الکتریکی عبوری از یک مصرف کننده تک فاز یا سه فاز به وسیله آمپرمتر اندازه گیری می شود. این اندازه گیری به سه روش صورت می گیرد:

1- آمپرمترهایی که بطور مستقیم در مسیر جریان قرار می گیرند و مقدار کمیت مورد سنجش را اندازه گیری می کنند و آن را نمایش می دهند. در اندازه گیری به روش مستقیم باید به نکات زیر توجه شود:
دستگاه آمپرمتر قادر به اندازه گیری جریان متناوب باشد.
جریان مورد سنجش از جریان مجاز آمپرمتر بیش تر نباشد.
درصورتی که مالتی متر استفاده می شود، در انتخاب رنج دقت شود.

2-    آمپرمترهایی که بصورت غیر مستقیم و به وسیله ترانسفورماتور مقدار جریان های بسیار زیاد عبوری از هر سیم برق دار را اندازه گیری می کنند. از این ترانسفورماتورها معمولا در تابلو های توزیع انرژی جریان زیاد استفاده می شود که به آنها ترانس جریان یا CT می گویند.

3-    آمپرمترهای القایی (انبری) به ساده ترین روش با قرار دادن سیم بین دو فک آمپرمتر، مقدار جریان عبوری از سیم را اندازه گیری می کنند. این آمپرمترها بر اساس القای الکترومغناطیس کار می کنند.

انواع آمپرمتر

آمپرمترها در انواع مختلفی تولید می شوند که میتوان بطور کلی آنها را از نظر نوع کاربرد به دو دسته آمپرمتر تابلویی و آمپرمتر پرتابل تقسیم بندی کرد.

  1. آمپرمتر پرتابل

  2. آمپرمتر پرتابل یا قابل حمل، رایج ترین نوع آمپرمتر در صنعت برق می باشد. این تجهیز اندازه گیری ابعاد کوچک و وزن بسیار کمی دارد و در اغلب محیط های صنعتی، برای بررسی میدانی و مدیریت و آنالیز جریان تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد.
  3. همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد یکی از پرطرف دار ترین انواع آمپرمتر پرتابل، آمپرمتر کلمپی می باشد که با استفاده از آن نیازی به قطع مدار نیست و اندازه گیری جریان به صورت غیرتماسی انجام می شود. این نوع آمپرمتر با نام های آمپرمتر انبری و کلمپ آمپرمتر نیز شناخته می شود. امنیت بالا، سهولت در اجرا و امکان اندازه گیری جریان و نشتی جریان خطوط ولتاژ بالا از جمله ویژگی های آمپرمتر کلمپی می باشد.
  1. آمپرمتر تابلویی

  2. تجهیزات و میترهای تابلویی از جمله ابزارهای کاربردی در صنعت می باشند که در سیستم های الکتریکی و تابلوهای اصلی برق و در اغلب محیط های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. آمپرمتر تابلویی یکی از انواع پرکاربرد تجهیزات اندازه گیری تابلویی می باشد که به منظور بررسی و مدیریت شدت جریان تجهیزات الکتریکی و برق قدرت در تابلو برق ها مورد استفاده قرار میگیرد.

آمپرمتر کلمپی

نحوه اندازه گیری جریان در آمپرمتر تابلویی

  1. اندازه گیری جریان در آمپرمترهای تابلویی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. در واقع در آمپراژ پایین و برای جریان DC ، جریان برق به صورت مستقیم از آمپرمتر تابلویی عبور داده می شود، در حالی که در آمپراژ بالا از ترانس جریان یا CT استفاده می شود.
  1. انواع آمپرمتر تابلویی

  2. انواع آمپرمتر تابلویی از نظر نوع نمایشگر، به دو دسته آنالوگ و دیجیتال و از نظر نوع جریان اندازه گیری در انواع آمپرمتر تابلویی AC و آمپرمتر تابلویی DC تقسیم می شوند که در ابعاد مختلفی طراحی و تولید شده اند.

 

  1. انواع آمپرمتر تابلویی از نظر نوع نمایشگر

  2. آمپرمتر تابلویی آنالوگآمپرمتر تابلویی آنالوگ
  3. آمپرمتر تابلویی آنالوگ در مقایسه با آمپرمتر تابلویی دیجیتالی قدیمی تر است و تفاوت اصلی آنها در نحوه نمایش مقدار جریان اندازه گیری شده می باشد. آمپرمتر تابلویی آنالوگ یا همان آمپرمتر تابلویی عقربه ای مقدار جریان اندازه گیری شده را به وسیله یک عقربه که بر روی یک صفحه مدرج حرکت میکند، نمایش می دهد. در واقع میزان انحراف عقربه نشان دهنده مقدار جریان عبوری از مدار مورد نظر است.
  4. آمپرمتر تابلویی دیجیتال
  5. آمپرمتر تابلویی دیجیتال شامل میکروکنترلر و تجهیزات جانبی الکتریکی به منظور اندازه گیری شدت جریان می باشد. آمپرمتر تابلویی دیجیتال دارای صفحه نمایش دیجیتال است و شدت جریان عبوری از مدار و در برخی مدل ها پارامترهای جریان متوسط، ماکزیمم جریان، جریان واقعی و تنظیمات CT بر روی LCD نمایش داده می شود.آمپرمتر تابلویی دیجیتال
  6. کمیت های الکتریکی مورد سنجش در آمپرمتر تابلویی دیجیتال در محدوده بسیار وسیع و با دقت قابل قبولی اندازه گیری می شود.
  7. آمپرمتر دیجیتال تابلویی معمولا در انواع تکی یا مجتمع تولید می شود. که با آمپر متر تابلو برق تکی به منظور اندازه گیری جریان هر فاز باید از یک آمپرمتر استفاده کنیم. اما در مدل های مجتمع آمپر متر تابلو برق می توان بطور همزمان جریان هر سه فاز را اندازه گیری کرده و نمایش داد.
  1. انواع آمپرمتر تابلویی از نظر نوع جریان

  2. آمپرمتر تابلویی از نظر نوع جریان در انواع آمپرمتر تابلویی AC و آمپرمتر DC تابلویی تولید می شوند و در بازار موجود می باشند که برای سنجش جریان مستقیم یا جریان متناوب مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین در هنگام خرید آمپرمتر تابلویی یکی از پارامتر های حائز اهمیت نوع جریان قابل اندازه گیری با آمپرمتر است.
  3. معمولا آمپرمتر تابلویی AC با توجه به استفاده از جریان AC در بیشتر مراکز مهم صنعت برق، در مقایسه با آمپرمتر DC تابلویی پرکاربردتر است.
  1. انواع آمپرمتر تابلویی از نظر ابعادآمپرمتر تابلو برق

  2. آمپرمتر تابلویی در مقایسه با آمپرمتر پرتابل بزرگتر و سنگین تر است و بر روی درب تابلو برق نصب شده و امکان مشاهده مقادیر اندازه گیری شده را فراهم می کند.
  3. انواع آمپرمتر تابلویی در ابعاد استاندارد 48، 72، 96 و 144 ، بصورت مربع و یا با ترکیبی از ابعاد ذکر شده به صورت مستطیل ساخته می شوند.
  1. کاربرد آمپرمتر تابلویی

  2. آمپرمتر تابلویی یکی از تجهیزات پرکاربرد در انواع تابلو برق، اتوماسیون صنعتی، آزمایشگاه های الکترونیک، کارگاه های برق و … به منظور پایش دائم جریان ورودی و یا جریان گذرنده از بخشی از مدار می باشد.
  3. قیمت آمپرمتر دیجیتال تابلویی
  1. خطای آمپرمتر تابلویی

  2. تمامی تجهیزات اندازه گیری دارای مقداری خطا در اندازه گیری هستند که طبیعتا هر چه این مقدار کمتر باشد، مقدار اندازه گیری شده دقیق تر و به واقعیت نزدیک تر است. آمپرمترهای تابلویی مختلف نیز در یک مدار معین، مقدار شدت جریان را با کمی اختلاف نشان می دهند. که این تفاوت به این دلیل است که مقداری از انرژی توسط آمپرمتر مصرف یا تلف می شود. این مقدار خطا در آمپرمترهای مختلف یکسان نیست و توجه به مقدار خطای اندازه گیری آمپرمتر تابلویی در هنگام خرید حائز اهمیت است.
  1. قیمت آمپرمتر تابلوییقیمت آمپرمتر تابلویی

  2. قیمت آمپرمتر تابلویی به عوامل مختلفی از قبیل سایز، برند سازنده، دقت اندازه گیری، دیجیتال یا آنالوگ بودن و … بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت آمپرمتر عقربه ای تابلویی در مقایسه با قیمت آمپرمتر دیجیتال تابلویی کمتر است. فروشگاه اینترنتی البرز الکتریک عرضه کننده انواع تجهیزات اندازه گیری تابلویی برندهای معتبر داخلی و خارجی می باشد که امکان مشاهده و مقایسه مشخصات فنی، ویژگی ها، نقد و بررسی و قیمت آمپرمتر تابلویی برندهای مختلف را فراهم آورده است.

برندهای معتبر آمپرمتر تابلویی

امروزه رقابت برندهای مختلف تولید کننده انواع تجهیزات اندازه گیری تابلویی از جمله آمپرمتر تابلویی بسیار داغ است و تعداد بسیار زیادی برندهای شناخته شده و یا گم نام در بازار به فروش می رسند. بنابراین ممکن است در هنگام خرید آمپرمتر تابلویی انتخاب یک برند معتبر و با کیفیت کمی سخت باشد. اگر قصد خرید آمپرمتر تابلویی را دارید با ما همراه باشید تا با چند برند معتبر در این زمینه آشنا شویم.

  1. آمپرمتر تابلویی شیوا امواجآمپرمتر تابلویی شیوا امواج

  2. آمپرمتر تابلویی شیوا امواج قابلیت اندازه گیری و نمایش جریان عبوری از 0.01A تا 6000A در رنج های مختلف CT را دارد.
  3. آمپرمترهای شیوا امواج با دو سایز استاندارد 96*96 و 96*48  تولید می شوند و دارای نمایشگر بزرگ و سیستم ثبت ماکزیمم جریان (ماکزیمتر) هستند. و روش اندازه گیری جریان در آن ها به دو صورت عادی و TRUE RMS است.
  4. آمپرمتر تابلویی شیوا امواج از کیفیت و دقت بسیار بالایی برخوردار است و دارای 3 سال گارانتی می باشد.
  1. آمپرمتر تابلویی پارس فانال

  2. شرکت پارس فانال یکی از شرکت های معتبر ایرانی تولید کننده انواع قطعات برق صنعتی، از جمله انواع کنترلر و نمایشگر می باشد. آمپرمتر دیجیتال تابلویی پارس فانال در انواع تکی (تک فاز) و مجتمع (سه فاز) تولید می شود و دارای بدنه مقاوم، درجه حفاظت مناسب (IP54) به منظور استفاده در محیط های صنعتی می باشد.آمپرمتر تابلویی دیجیتال
  3. در ساخت مدار الکتریکی این محصول از قطعات و PCB با کیفیت استفاده شده است و کلاس دقت آن 0.5 است. توان مصرفی آمپرمتر دیجیتال پارس فانال کمتر از 4VA (برای هر فاز) است. و همچنین امکان تنظیم نور صفحه نمایش به منظور کاهش توان مصرفی نیز برای این محصول فراهم شده است.
  4. ظاهر زیبا، 2 سال گارانتی و قیمت مناسب از دیگر ویژگی های آمپرمتر تابلویی پارس فانال می باشد.
  1. آمپرمتر تابلویی میکرومکس

  2. آمپرمتر تابلویی میکرومکسگروه صنعتی میکرومکس با بیش از 35 سال تجربه تولید، یکی از بزرگترین تولید کننده های رله های صنعتی و حفاظتی خانگی، انواع تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق در ایران می باشد. آمپرمتر تابلویی میکرومکس در دو نوع 96*96 و 96*48 تولید می شود که از دقت اندازه گیری بالایی برخوردار است و دارای صفحه نمایش دیجیتال 4 رقمی می باشد. اندازه گیری رنج گسترده ای از جریان بدون نیاز به CT و هیچگونه ترانس نمونه برداری جداگانه از جمله ویژگی های آمپرمتر تابلویی میکرومکس می باشد. طراحی زیبا، ابعاد استاندارد تابلویی و یک سال گارانتی از دیگر مزایای آمپرمتر تابلویی میکرومکس است.

انواع ترانسترانس جریان

بطور کلی ترانس ها  از نظر نوع خروجی به سه دسته ترانس افزاینده، ترانس کاهنده و ترانس ایزوله تقسیم می شوند:

  1. ترانس افزاینده

  2. ترانس افزاینده دارای سیم پیچ اولیه با تعداد دور کمتر نسبت به سیم پیچ ثانویه می باشد و ولتاژ ثانویه آن بالاتر از ولتاژ اولیه آن است. ترانس افزاینده می تواند برای تنظیم ولتاژ دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ترانس های افزاینده بزرگ برای افزایش میزان انرژی الکتریکی تولید شده در نیروگاه مورد استفاده قرار می گیرند.
  1. ترانس کاهنده

  2. در ترانس کاهنده سیم پیچ اولیه دارای تعداد دور بیشتر نسبت به سیم پیچ ثانویه می باشد. با استفاده از ترانس کاهنده، می توان برق ولتاژ بالا و جریان کم را به برق کم ولتاژ و جریان بالا تبدیل کرد. از ترانس کاهنده جهت انتقال مطمئن و ایمن برق به سیستمهای صنعتی یا لوازم خانگی استفاده می شود.
  1. ترانس ایزوله

  2. ترانس ایزوله معمولاً به دلایل حفاظتی برای انتقال توان الکتریکی از یک منبع AC به تجهیزات و وسایل دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ترانس ایزوله قطعه ای الکتریکی است که به واسطه یک میدان مغناطیسی، دو مدار الکتریکی را از هم ایزوله می کند، بدین معنی که مابین دو مسیر انرژی هیچ اتصال اهمی وجود ندارد و در نتیجه در خروجی ترانس شرایط الکتریکی ورودی بر قرار نمی باشد. ارتباط نول با زمین وجود ندارد. ترانس ایزوله با نسبت یک به یک بسته می‌شود و جهت محافظت از مدارها، تجهیزات و افراد در برابر شوک الکتریکی بکار می رود. عملکرد ترانس ایزوله جهت جلوگیری از برق گرفتگی به این صورت است که در خروجی دستگاه، ولتاژ مورد لزوم موجود است ولی به علت عدم اتصال به زمین، در مواقع اتصال، اختلاف پتانسیل بالا با زمین صفر منظور شده و جریانی از اتصال عبور نمی کند و در نتیجه برق گرفتگی اتفاق نمی افتد.

طبقه بندی ترانس ها از نظر کاربرد

ترانس قدرت

ترانس توزیع

ترانس اندازه گیری

ترانس حفاظتی

ترانس قدرت

ترانس قدرت در کارخانجات و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد عملکرد آن مانند سایر ترانس هاست و تنها از نظر ابعاد بزرگ تر بوده و در برخی موارد مانند حفاظت، تهویه و انعطاف کاری پیشرفته تر می باشد. ترانس قدرت برای اتصال انرژی الکتریکی از یک خط تامین برق به یک سیستم مداری یا به یک یا به چند مولفه سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. ترانس قدرت به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر قابلیت اطمینان بالا، دارای سر و صدای کم و راندمان عملکرد بالا می باشد. این ترانس را می توان همراه با شیفت فاز برای تعادل جریان برق و بهینه سازی انتقال نیرو استفاده کرد. ترانس قدرت برای مصارفی طراحی شده است که قدرت از 10MVA  فراتر رود. ترانس قدرت نسبت به سایر ترانس ها عایق بیشتری دارد و این امر باعث افزایش خنک سازی می شود.

ترانس توزیع 

ترانس توزیع ترانسی است که تبدیل نهایی ولتاژ را در شبکه توزیع برق انجام می‌دهد. این نوع ترانس با کاهش ولتاژ شبکه توزیع متوسط، سطح ولتاژ مورد نیاز مشترکان را به وجود می آورد. این ترانس در انتهای سیستم انتقال الکتریکی استفاده می شود. ترانس توزیع معمولا در سطح ولتاژ پایین تر از ترانس قدرت و برای تغذیه مصرف کننده نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. ترانسفورماتور توزیع را می‌توان از لحاظ قسمت فعال ترانسفورماتور به دو دسته ی روغنی (مرتبط با هوای بیرون و یا بسته) و ترانسفورماتورهای خشک (بدون روغن) تقسیم بندی نمود.

ترانسفورماتور اندازه گیری

از این نوع ترانس، جهت اندازه گیری مقادیر الکتریکی نظیر ولتاژ، جریان، توان یا قدرت و غیره استفاده می شود.

  1. ترانس های ولتاژ یا PT
  2. ترانس های ولتاژ در انواع تکفاز، دو فاز و چند فاز ساخته می شوند. ترانس ولتاژ نمونه گیر یک ترانس کاهنده است که ولتاژ ثانویه آن متناسب و هم فاز با ولتاژ اولیه است. این نوع ترانس های ولتاژ بصورت موازی بین ولتاژ اولیه و زمین قرار می گیرند و نمونهﺍی از ولتاژ سیستم قدرت را برای دستگاﻩ های اندازﻩگیری و کنترل فراهم می کنند. ترانس های ولتاژ از لحاظ دقت در کلاسهای مختلفی ساخته می‌شوند و هنگام خرید باید با توجه به دقت مورد نیاز در اندازﻩگیری به این کلاسها توجه کرد.
  1. ترانس جریان یا CTترانس جریان
  2. ترانس جریان جهت حفاظت و نمونه گیری جریان از یک مدار قدرت مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. ترانسفورماتور جریان (ترانس جریان) از دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل شده است که جریان مدار اصلی از سیم پیچ اولیه عبور می کند و در پی گذر این جریان، جریان کمی (نزدیک به چند آمپر) در ثانویه به وجود می‌آید. سیم پیچ ثانویه ترانس جریان دارای تعداد دور بیشتری نسبت به سیم پیچ اولیه می باشد و به ابزار فشار ضعیف پست و رله ها و نشان دهنده ها متصل می شود. ترانس جریان به صورت سری در مدار قرار می گیرد.

ترانس حفاظتی

ترانس حفاظتی همانطور که از نامش پیداست جهت ایزوله کردن مدار مورد استفاده قرار می گیرد که در بخش قبل به توضیح آن پرداختیم.

تعیین سیم پیچ فشار ضعیف و سیم پیچ فشار قوی ترانسفورماتور

سیم پیچ طرف فشار ضعیف در ترانسفورماتورها به علت تحمل جریان زیاد و ولتاژ کم، دارای تعداد دور کم و ضخامت سیم زیاد می باشد. این شرایط در طرف سیم پیچ فشار قوی به علت ولتاژ زیاد و جریان کم برعکس طرف فشار ضعیف، تعداد دور زیاد و ضخامت سیم کم است. بنابراین مقاومت اهمی سیم طرف فشار قوی زیاد و مقاومت اهمی سیم پیچ فشار ضعیف کم خواهد بود. از این خاصیت می توان سیم پیچ های طرف های فشار قوی و ضعیف را با اهم متر تعیین کرد. با اندازه گیری مقاومت اهمی سیم پیچ ها، سیم پیچی که مقاومت اهمی زیاد دارد به طرف فشار قوی تعلق دارد. و سیم پیچی که مقاومت کمی دارد به طرف فشار ضعیف تعلق دارد. از قطر سیم ها نیز می توان سیم پیچ ها را تشخیص داد. سیم پیچی که قطر سیم آن زیاد است به طرف فشار ضعیف مربوط است و سیم پیچ با قطر کم به طرف فشار قوی تعلق دارد.

برندهای معتبر تولید کننده ترانس جریان

برند های مختلف داخلی و خارجی تولید کننده انواع ترانس وجود دارند که هر کدام ویژگی های منحصر بفردی دارند. در این بخش قصد داریم به توضیح مختصری درباره معرفی چند برند معتبر تولید کننده انواع ترانس بپردازیم.

  1. ترانس جریان هریس

  2. رانس جریان هریس مطابق استاندارد های بین المللی تولید شده و درنتیجه از کیفیت بالایی برخوردارند. از دیگر ویژگی های محصولات هریس که باعث جایگاه مناسب این برند در بازار فروش شده است می توان به دقت عملکرد، امکان درخواست ترانس های سفارشی، سه سال گارانتی و قیمت مناسب اشاره کرد.

ترانس جریان پارس فانال

  1. ترانس جریان پارس فانال

  2. شرکت پارس فانال از تولید کنندگان ایرانی پیشرو در زمینه تولید انواع تجهیزات برق صنعتی می باشد. محصولات پارس فانال تحت لیسانس فانال آلمان تولید می شوند. کلیه محصولات شرکت پارس فانال دارای 2سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می‌باشد که این خود نشان‌دهنده اطمینان از کیفیت محصول تولیدی این شرکت است. ترانس جریان پارس فانال مطابق استاندارد IEC 60044-1 و با دو نوع کلاس دقت 0.5 و 1 ، رنج جریان اولیه 30 تا 1200 آمپر تولید می شود. کیفیت بالا، دقت عملکرد و قیمت مناسب از جمله ویژگی های ترانس جریان پارس فانال می باشد.

ترانس جریان مگ  CT MAGترانس جریان مگ

شرکت مگ الکتريک توليد کننده انواع ترانسفورماتور های ابزار دقيق ( اندازه گيری و حفاظتی ) ، جريان و ولتاژ تا 36 کيلو ولت تحت ليسانس دو کارخانه آلمانی مس واندلربا و زيمنس می باشد ترانس ولتاژ و ترانس جریان مگ در مدل های مختلف و با بهترین کیفیت، مطابق با استانداردهای بین المللی IEC60044-1 و IEC60044-2 و VDE0414 توسط این شرکت تولید می شوند. شرکت مگ الکتریک همچنین موفق به اخذ تایید صلاحیت آزمایشگاهی از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شده است. مناسب بودن ترانس جریان مگ الکتریک در کنار کیفیت بالا و دقت عملکرد باعث جایگاه خوب این برند در بازار شده است.

ولت متر تابلویی

همانطور که می دانید در مدارهای الکتریکی، اندازه گیری پارامترهایی از قبیل جریان، ولتاژ، توان، فرکانس و اختلاف فاز به منظور پایش و کنترل عملکرد صحیح بخش های مختلف بسیار حائز اهمیت است. که هر کدام از این پارامترها با استفاده از تجهیزات اندازه گیری مناسب خود اندازه گیری شده و نمایش داده می شوند.

در این مطلب آموزشی قصد داریم به آشنایی با ولت متر، اصول کار آن و انواع ولت متر پرداخته و در ادامه به موضوع اصلی این بخش یعنی ولت متر تابلویی چیست، انواع ولت متر تابلویی، موارد کاربرد، برندهای معتبر و شناخته شده و قیمت ولت متر تابلویی بپردازیم.

ولت متر چیست

ولت متر (Voltmeter)، ولت سنج یا نمایشگر ولتاژ دستگاهی است که مقدار ولتاژ دو سر یک مولد یا مصرف کننده را اندازه گیری کرده و نمایش می دهد. با توجه به اینکه ولت مترها اختلاف پتانسیل بین دو نقطه از مدار را اندازه گیری می کنند، باید بصورت موازی با دو سر مصرف کننده یا مولد قرار گیرند.

اصول کار ولتمتر

ولتمترها در شکل‌های مختلفی بسته به نوع کاربردشان ساخته می‌شوند. با ولت متر به دو روش مستقیم و غیر مستقیم می توان اختلاف پتانسیل را اندازه گیری نمود. در روش مستقیم ولت متر به دو سر مصرف کننده متصل می شود و مقدار ولتاژ را اندازه گیری می کند.
در روش غیر مستقیم ولت متر به وسیله ی یک مبدل ولتاژ یا ترانس ولتاژ به دو سر مصرف کننده یا مولد متصل می شود. این روش در مواردی به کار می رود که ولتاژ کار مصرف کننده ها یا شبکه بیش از حد مجاز دستگاه اندازه گیری باشد و یا این که از نظر حفاظتی نتوان ولتاژ مورد اندازه گیری را مورد سنجش قرار داد.

انواع ولت متر

ولت مترها بر اساس اهداف مورد نیاز به صورت های مختلف ساخته می شوند. که می توان آن ها را بطور کلی از نظر نوع کاربرد، نوع نمایش ولتاژ و اندازه گیری ولتاژ AC یا DC دسته بندی کرد.

انواع ولت متر از نظر کاربرد

دستگاه های اندازه گیری ولتاژ یا ولت مترها از نظر نوع کاربرد در دو نوع ولت متر پرتابل (قابل حمل) و ولت متر تابلویی (ثابت در محل) ساخته می شوند.

  1. ولت متر پرتابل

  2. ولت متر پرتابل یا قابل حمل یکی از پرکاربردترین انواع ولت متر می باشد. این نوع ولت متر برای مواردی مورد استفاده قرار میگیرد که نیاز به جابجایی دائم وجود دارد. ولت متر پرتابل در مقایسه با ولت متر تابلویی از ابعاد بسیار کوچکتر و وزن بسیار کمتری برخوردار است. ولت متر پرتابل در محیط های آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد است.
  3. البته در این مطلب آموزشی قصد داریم بیشتر به مطالبی پیرامون ولت متر تابلویی و آشنایی با آن بپردازیم. به مبحث ولت متر پرتابل بطور مفصل در بخش ابزار دقیق و اندازه گیری خواهیم پرداخت.
  1. ولت متر تابلویی

  2. تجهیزات اندازه گیری تابلویی از قبیل مولتی متر تابلویی، ولت متر تابلویی، آمپرمتر تابلویی، فرکانس و کسینوس فی متر یکی از پرکاربردترین انواع تجهیزات اندازه گیری در صنعت می باشند که بر روی تابلو‌های فرمان و تابلوهای برق کارخانجات به منظور نشان دادن مقدار کمیت مورد نظر، نصب می شوند.
  3. انواع ولت متر تابلویی به صورت مربع یا مستطیل در ابعاد بسیار کوچک تولید میشوند که ضمن اشغال فضای بسیار کم از تابلو، به خوبی قابل مشاهده می باشند و امکان پایش مداوم مقدار ولتاژ را فراهم می کنند.
  1. ابعاد ولت متر تابلویی

  2. انواع تجهیزات اندازه گیری تابلویی از قبیل ولت متر تابلویی، آمپرمتر تابلویی، مولتی متر تابلویی ، فرکانس و کسینوس فی متر و … از نظر ابعاد در سایزهای استاندارد 48، 72، 96 و 144 ساخته می شوند. این تجهیزات یا بصورت مربع و یا با ترکیبی از ابعاد ذکر شده به صورت مستطیل ساخته می شوند. (این ابعاد مربوط به قاب بیرونی دستگاه می باشد و ابعاد برش آنها کمی متفاوت است.)

ولت متر تابلویی دیجیتال

  1. کاربرد ولت متر تابلویی

  2. انواع ولت متر تابلویی جهت نمایش وضعیت ولتاژی ژنراتورها و یا سایر دستگاه‌های ثابت در کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی اصولی، بدنه مقاوم و درجه حفاظت مناسب انواع ولت متر تابلویی، سبب امکان استفاده از آن ها در محیط های سخت صنعتی شده است. از دیگر موارد کاربرد ولت متر تابلویی می توان به کاربردهای آزمایشگاهی اشاره کرد.
  1. انواع ولت متر تابلویی از نظر نوع نمایش

  2. دستگاه ولت متر تابلویی در انواع ولت متر تابلویی آنالوگ و ولت متر تابلویی دیجیتال تولید می شود. در گذشته ولت متر تابلویی آنالوگ کاربرد بیشتری داشت ولی امروزه استفاده از انواع ولت متر دیجیتال تابلویی گسترش پیدا کرده است.
  3. ولت متر تابلویی آنالوگولت متر تابلویی آنالوگ
  4. ولت متر تابلویی آنالوگ از یک صفحه با تعدادی خطوط مدرج و یک عقربه تشکیل شده است که مقدار ولتاژ با انحراف این عقربه و حرکت آن بر روی خطوط مدرج نشان داده می‌شود. ولت متر تابلویی آنالوگ از دقت اندازه گیری و دوام مناسبی برخوردار است و با استفاده از آن می توان تغییرات ولتاژ را مشاهده کرد. ولت متر تابلویی آنالوگ در مدل های بسیار متنوعی مانند چند کاناله، ترکیبی با کلید ولت، رله دار و … ساخته می شود.
  1. ولت متر تابلویی دیجیتال
  2. ولت متر تابلویی دیجیتال، مجهز به ميكروكنترلر، مبدل آنالوگ به ديجيتال و نمايشگر LCD به منظور نمایش مقدار ولتاژ می باشد. و از دقت اندازه گیری بالاتری نسبت به ولت متر تابلویی آنالوگ برخوردار است. این نوع تجهیزات اندازه گیری حتی می توانند در حد میکرو ولت و یا کمتر را هم اندازه گیری نمایند.
  3. ولت متر دیجیتال تابلویی به دلیل نداشتن قطعات متحرک ، از طول عمر بسیار بالاتری در مقایسه با ولت متر تابلویی آنالوگ برخوردار است و به عوامل فیزیکی همچون لرزش ، درصد رطوبت و … حساس نمی باشد. قیمت ولت متر دیجیتال تابلویی در مقایسه با قیمت ولت متر عقربه ای تابلویی بالاتر است.
  1. انواع ولت متر تابلویی از نظر نوع ولتاژ اندازه گیریولت متر تابلویی DC

  2. ولت متر تابلویی از نظر نوع ولتاژ اندازه گیری در انواع ولت متر تابلویی AC و  ولت متر تابلویی DC تولید می شود که برای سنجش دو نوع ولتاژ متناوب (AC) و مستقیم (DC) به کار می رود.
  3. بنابراین با توجه به نوع ولتاژ به کارگرفته شده در مدار، نوع ولت متر تابلویی مورد نظر را تعیین کنید. در صنعت ولت متر تابلویی AC در مقایسه با ولت متر تابلویی DC بسیار پرمصرف تر است.
  4. ولت متر های پرتابل معمولا قابلیت اندازه گیری هر دو نوع ولتاژ  AC و DC را دارند و کافیست پیش از اندازه گیری، با سلکتور روی دستگاه نوع ولتاژ را انتخاب کنیم.

قیمت ولت متر تابلویی

قیمت ولت متر تابلویی با توجه به برند سازنده، دقت اندازه گیری، درجه حفاظت ولت متر تابلویی و … متنوع است. اما نکته ای که در هنگام خرید ولت متر تابلویی، باید مورد توجه قرار دهید این است که به دلیل حساسیت کاری برق و قدرت، این وسیله باید کاملا استاندارد باشد و از ایمنی لازم برای تمام کسانی که با آن کار خواهند کرد نیز برخوردار باشد. نه بالا بودن قیمت ولت متر تابلویی نشان از کیفیت بالا و نه پایین بودن قیمت ولت متر تابلویی دلیلی بر بی کیفیت بودن آن است.

معرفی برند ولت متر تابلویی

ولت مترهای تابلویی انواع مختلفی دارند و با برندهای متفاوتی تولید می شوند. در این بخش قصد داریم به معرفی چند برند معتبر در زمینه تولید انواع تجهیزات اندازه گیری تابلویی از جمله ولت متر تابلویی بپردازیم.

  1. ولت متر تابلویی شیوا امواجولت متر تابلویی شیوا امواج

  2. شیوا امواج یک برند معتبر ایرانی در زمینه تولید انواع قطعات برق صنعتی از جمله تجهیزات اندازه گیری تابلویی می باشد. ولت متر تابلویی شیوا امواج ترمینال های سوکتی و کارایی فوق العاده ای دارد. و دارای قابلیت اندازه گیری و نمایش 6 پارامتر ولتاژ، 6 پارامتر ماکزیمم ولتاژ و 6 پارامتر مینیمم ولتاژ می باشد.
  3. از جمله ویژگی های ولت متر تابلویی شیوا امواج می توان به قابلیت قفل روی هرکدام از ولتاژها و نمایش ولتاژ ها به صورت ثابت و چرخشی اشاره کرد.
  4. ولت متر تابلویی شیوا امواج دارای بدنه مقاوم، درجه حفاظت مناسب(IP30)، ابعاد کوچک و 3 سال گارانتی می باشد.
  1. ولت متر تابلویی پارس فانال

  2. شرکت پارس فانال نیز از دیگر تولید کنندگان تجهیزات حفاظتی و اندازه گیری تابلویی از جمله ولت متر تابلویی می باشد. محصولات این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و دارای دو سال گارانتی می باشند. ولت متر تابلویی پارس فانال در ابعاد بسیار کوچک و ظاهر زیبا طراحی و ساخته شده است و از دقت بالایی برخوردار است.
  3. ولت متر تابلویی پارس فانال با توان مصرفی کمتر از 4 ولت آمپر (برای هر فاز) دارای درجه حفاظت بالا (IP54) و قابلیت تنظیم نور صفحه نمایش به منظور کاهش توان مصرفی نیز می باشد.
  4. از دیگر ویژگی های ولت متر تابلویی پارس فانال می توان به قابلیت استفاده از ترانس ولتاژ، قابلیت تصحیح خطای صفر ولتاژ تا 9 ولت و مقاومت ورودی بزرگتر از 300 کیلو اهم اشاره کرد.

ولت متر تابلویی میکرومکسولت متر تابلویی میکرومکس

گروه صنعتی میکرومکس الکترونیک تولید کننده انواع میترهای اندازه گیری دیجیتال تابلویی، از جمله انواع ولت متر تابلویی، مولتی متر تابلویی، آمپرمتر تابلویی، فرکانس متر و … می باشد. ولت متر تابلویی میکرومکس در دو نوع ساده و همراه با فرکانس متر ساخته می شود.

ولت متر سه فاز دیجیتال به همراه فرکانس متر میکرومکس یکی از پرکاربرد ترین محصولات برند میکرومکس می باشد، این محصول دارای صفحه نمایش دیجیتال بوده و بدون نیاز به کلید ولت به همراه نمایش فرکانس (Hz)  ولتاژ هر فاز را اندازه گیری کرده و پس از نمایش آن فرکانس خط را نیز نمایش می دهد. ولت متر تابلویی میکرومکس از دقت بالایی برخوردار است و 1 سال گارانتی دارد.

مولتی متر تابلویی

یکی از اساسی‌ترین ابزار مهندسان و تعمیرکاران برق و الکترونیک، مولتی‌متر است این ابزار پرمصرف اندازه گیری در بسیاری از فعالیت های برق، رباتیک و در هر کارگاه، تعمیرگاه و یا آزمایشگاه برق یافت می شود. در این مطلب آموزشی قصد داریم به آشنایی با مولتی متر، اصول کار آن و انواع مولتی متر پرداخته و در ادامه به موضوع اصلی این بخش یعنی مولتی متر تابلویی چیست، انواع مولتی متر تابلویی، موارد کاربرد، برندهای معتبر و شناخته شده و قیمت مولتی متر تابلویی بپردازیم.

مولتی متر چیست

مولتی متر یک وسیله ی اندازه گیری می باشد که جهت اندازه گیری کمیت های فیزیکی اعم از مقدار ولتاژ، جریان و مقاومت اهمی مدار مورد استفاده قرار می گیرد. به مولتی متر، آوومتر ( AVOmeter ) نیز می گویند که AVO از حروف اول کلمات Volt و Amper و Ohm گرفته شده است . برخی از مولتی متر ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند ظرفیت خازن و مقدار فرکانس سیگنال متناوب و … را نیز اندازه گیری کنند.

انواع مولتی متر

بطور کلی مولتی متر ها به دو دسته ی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند که با توجه به نوع کاربرد در مدل های مختلف مولتی متر تابلویی، مولتی متر رومیزی، مولتی متر پرتابل، مولتی متر کلمپی و … تولید می شوند.

مولتی متر آنالوگ

مولتی متر آنالوگ دارای یک عقربه متحرک می باشد که برای نمایش دادن و خواندن خطوط مدرج روی صفحه استفاده می شود. جهت اندازه گیری پارامترها در مولتی متر آنالوگ ابتدا باید پیچ سلکتور را بر روی مقادیر پارامتر مورد نیاز اندازه گیری تنظیم کرده و سپس پراب ها را روی قطعه قرار داده و مقدار پارامتر را اندازه گیری نمایید. پتانسیومتر موجود بر روی مولتی متر آنالوگ برای تنظیم صفر مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا مولتی مترهای آنالوگ یا عقربه ای برای اندازه گیری با دقت بالا در تعمیرات الکتریکی، تعمیر تلویزیون، آزمایشگاه ها و …. مورد استفاده قرار می گیرند.

مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال دارای صفحه نمایش دیجیتال می باشد و با بهره‌گیری از مدارهای الکترونیکی و پردازنده‌های ساده، انواع پارامترهای الکتریکی را اندازه گیری کرده و به صورت رقمی بر روی صفحه نمایش نشان می دهد همچنین واحد کمیت اندازه گیری شده را نیز نمایش می دهد. دقت بالا، کاربری آسان و مناسب بودن قیمت مولتی متر دیجیتال از جمله ویژگی های این محصول می باشد که باعث برتری و کسب جایگاه بهتر مولتی متر دیجیتال نسبت به مولتی متر آنالوگ شده است.

انواع مولتی متر از نظر نوع کاربرد

مولتی متر پرتابل

مولتی متر پرتابل ( قابل حمل ) در ابعاد بسیار کوچک و وزن کمتری نسبت به مولتی متر رومیزی تولید شده اند که امکان جابجایی و استفاده آسان از آن در محیط های مختلف امکان پذیر باشد. معمولا مولتی متر های پرتابل قابلیت اندازه گیری پارامترهای زیادی از جمله ولتاژ، جریان، فرکانس، ظرفیت خازن، تست اتصال کوتاه، تست مقاومت و … را دارند، تنها با چرخاندن یک کلید چرخشی نوع اندازه گیری و رنج مورد نظر قابل انتخاب است.

مولتی متر رومیزی

یکی از انواع مولتی متر، مولتی مترهای رومیزی هستند که به دلیل وزن زیاد و ابعاد نسبتا بزرگ آن جهت استفاده در محیط هایی طراحی شده اند که نیازی به جابجایی مولتی متر نیست. به عنوان مثال از مولتی متر رومیزی در محیط های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول از نوع دیجیتال بوده و دارای دقت بالایی می باشد.

مولتی متر کلمپی

نوع دیگری از مولتی متر دیجیتالی نیز وجود دارد که دارای چنگک جهت اندازه گیری جریان می باشد، این محصول با نام مولتی متر کلمپی یا مولتی متر انبری شناخته می شود. مولتی متر کلمپی دستگاهی با تکنولوژی روز دنیاست.که دارای امکانات مشابهی با سایر مولتی متر ها می باشد و در روش اندازه گیری ولتاژ و مقاومت و انجام تست های دیود و ظرفیت خازنی و فرکانس و …. تقریبا مشابه بقیه عمل می کند. تفاوت اصلی مولتی متر کلمپی در روش اندازه گیری جریان می باشد. این محصول با استفاده از کلمپ بدون ایجاد تغییر در مدار، اندازه گیری مورد نظر را انجام می دهد.

مولتی متر تابلویی

مولتی متر تابلویی یکی از ابزارهای کاربردی در صنعت برق و الکترونیک می باشد. معمولا در صنعت برای هر پارامتری مانند ولتاژ، جریان، فرکانس و …که قصد کنترل و یا تعیین آن وجود داشته باشد از تجهیزات و نمایشگرهای تابلویی مانند ولت متر تابلویی دیجیتال، آمپرمتر دیجیتال تابلویی و … استفاده می شود. و جهت نمایش همزمان پارامترها و کاهش فضای اشغالی توسط این تجهیزات از مولتی متر تابلویی استفاده می شود. مولتی متر تابلویی بر روی درب تابلو های فرمان یا تابلوهای برق نصب می شوند تا براحتی توسط کاربر قابل مشاهده باشند. برخی از انواع مولتی متر تابلویی نیز قابل نصب بر روی ریل در داخل تابلو هستند.

  1. انتخاب مولتی متر تابلویی

  2. برای انتخاب یک مولتی متر تابلویی باید یکسری پارامترها را مد نظر قرار داد. به عنوان مثال دامنه اندازه گیری، منبع تغذیه، کلاس دقت دستگاه مولتی متر، نوع نمایشگر، حداقل یا حداکثر دما، درجه حفاظتی (IP) ، ابعاد و تعداد پارامتر هایی که یک مولتی متر تابلویی قابلیت اندازه گیری و نمایش آن را بصورت همزمان دارد، از جمله پارامتر های مهم در هنگام انتخاب یک مولتی متر تابلویی مناسب می باشند.
  3. ابعاد مولتی متر تابلوییابعاد مولتی متر تابلویی

  4. مولتی متر تابلویی در مقایسه با مولتی متر پرتابل بزرگتر و سنگین تر است و بر روی درب تابلو برق نصب شده و امکان مشاهده مقادیر اندازه گیری شده پارامترهای مختلف را فراهم می کند. رایج ترین انواع مولتی متر تابلویی از نظر ابعاد معمولا در ابعاد استاندارد 71، 96 و 144، بصورت مربع و مستطیل ساخته می شوند.
  1. مزایای مولتی متر تابلویی

  2. مولتی متر تابلویی به نسبت آمپرمتر و ولت متر تابلویی دیجیتال بسیار پرکاربردتر است زیرا به دلیل نمایش همزمان چند پارامتر نیاز سیستم به استفاده از چندین تجهیز اندازه گیری را برطرف می کند و با کاهش حجم تابلو باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. همچنین قیمت مولتی متر دیجیتال تابلویی به نسبت خرید چندین تجهیز اندازه گیری بسیار بصرفه تر است.
  1. قیمت مولتی متر تابلویی

    قیمت مولتی متر تابلویی به عوامل مختلفی از قبیل سایز، برند سازنده، دقت اندازه گیری، تعداد پارامترهای قابل اندازه گیری و … بستگی دارد. نکته ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که بالا بودن قیمت مولتی متر دیجیتال تابلویی لزوما نشان دهنده کیفیت بالاتر مولتی متر نیست. بنابراین اگر به دنبال محصولی دقیق، قابل اطمینان و دارای طول عمر مناسب هستید، از انواع مولتی متر تابلویی برندهای معتبر که دارای گارانتی بوده و کیفیت محصولاتشان طی سال ها حضور در بازار، ثابت شده است، استفاده کنید.
    فروشگاه اینترنتی البرز الکتریک عرضه کننده انواع تجهیزات اندازه گیری تابلویی برندهای معتبر داخلی و خارجی می باشد که امکان مشاهده و مقایسه مشخصات فنی، ویژگی ها، نقد و بررسی و قیمت مولتی متر دیجیتال تابلویی برندهای مختلف را فراهم آورده است.

بهترین مولتی متر تابلویی

برای خرید بهترین مولتی متر تابلویی می توانید در فروشگاه اینترنتی البرز الکتریک انواع مولتی متر دیجیتال تابلویی، آمپرمتر تابلویی و ولت متر تابلویی را از لحاظ قیمت، ویژگی های برند و مشخصات فنی مقایسه کرده و انتخابی آگاهانه را تجربه کنید. در این بخش به معرفی سه برند معتبر ایرانی تولید کننده انواع تجهیزات اندازه گیری تابلویی می پردازیم.مولتی متر تابلویی شیوا امواج

مولتی متر تابلویی شیوا امواج

یکی از برند های معتبر ایرانی تولید کننده انواع مولتی متر تابلویی شرکت شیوا امواج می باشد. مولتی متر تابلویی شیوا امواج دارای گواهی نامه بین المللی مدیریت کیفیت ISO 9001-2008، و تاییدیه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور است و از کیفیت و دقت بالایی برخوردار می باشد. مناسب بودن قیمت مولتی متر تابلویی دیجیتال شیوا امواج و 3 سال گارانتی آن از دیگر ویژگی های این محصول می باشد.

مولتی متر دیجیتال میکرومکس

مولتی متر تابلویی میکرومکس

گروه صنعتی میکرومکس با بیش از 38 سال تجربه تولید یکی از بزرگترین تولید کننده های رله های صنعتی و حفاظتی، خانگی و تجهیزات اندازه گیری تابلویی در ایران می باشد. مولتی متر تابلویی میکرومکس دارای صفحه نمایش دیجیتال بوده و از کیفیت و دقت بالایی برخوردار است. همچنین قیمت مولتی متر تابلویی، آمپرمتر و ولت متر میکرومکس با توجه به کیفیت بالای این محصولات بسیار مناسب می باشد. تمامی محصولات میکرومکس دارای 2 سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش می باشند.


بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *