ساخت تابلو برق

طراحی ، ساخت و مونتاژ تابلو برق

طراحی ، ساخت و مونتاژ انواع تابلو برق

\

  • تابلو ­­­­­های برق ساختمانی ­­­
  • تابلو برق های روشنایی
  • تابلوهای بانک خازنی و اصلاح ضریب قدرت جهت کاهش مصرف انرژی
  • تابلو برق های کارخانجات و موتورخانه ها جهت توزیع برق قدرت الکتروموتورها
  • تابلو برق فشار ضعیف تا رنج 6300 امپر
  • تابلوبرق های اظطراری برق شهر و ژنراتور بصورت اتوماتیک و دستی
  •  تابلو برق جهت حفاظت و کنترل
  • تابلوهای اپراتوری و کنسولی و پیانویی
  • تابلو برق جهت نصب در فضای بیرونی با کلاس حفاظتی بالا
  • مدل های مختلف تابلوهای داخلی ، خارجی و بارانی INDOOR , OUTDOOR
  • تابلوهای PLC )   ) همراه با برنامه نویسی
  • تابلوهای استارتر : اینورتری ، ستاره مثلث و …
  • تابلوهای برق فشار ضعیف MOTOR Control Center 
  • تابلو برق های استنلس استیل stanles steel 
  • تابلو برق های اداره توزیع برق ( تابلو زیرترانسی ، تابلو شالتر شش راهه
  • ، تابلو شالتر چهار راهه ، تابلو شالتر دوراهه )

تابلوهای اصلی توزیع نیروی برق

تابلوهای توزیع مختص تقسیم بندی جریان برق ورودی و انتقال آن هستند. این انتقال می تواند بین شبکه ای از تابلوهای دیگر که هر کدام کاری تخصصی انجام می دهند و یا صرفاً یک تابلوی توزیع چند منظوره صورت گیرد در واقع این تابلو نوعی منبع تغذیه با حفاظت بالا برای دیگر تابلوها و ماشین آلات است. تقسیم بندی جریان بکمک ادوات مختلفی از جمله MCBها و MCCBها و با در نظر گیری سیستم حفاظت و محاسبات اندازه کابلها و شمشهای مسی صورت می گیرد.

تابلوی اصلی توزیع نیروی برق فشار ضعیف – نوع ایستاده چند خانه ای از نوع ایستاده و با اسکلت نگهدار از آهن به فرم نبشی، ناودانی و سپری ساخته شده و بوسیلۀ پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده است. پوشش تابلو از ورق های فلزی با ضخامت حداقل ۲ میلی متر یا بیش تر بوده و بوسیله پیچ و مهره به اسکلت نگهدار محکم می شود. ساختمان تابلو طوری است که هر سلول قابل تفکیک به سه، چهار و یا شش خانه اصلی بوده و هر خانه اصلی نیز قابل تفکیک به اجزای کوچکتر دو، سه و یا چهار خانۀ فرعی است. این تقسیمات باید دارای ابعاد استاندارد و برابر بوده و هر قسمت نیز باید مجهز به درب جداگانه، برای نصب یا تعویض وسایل داخلی آن باشد.
برای سهولت در امر توسعه تابلو، پوشش های طرفین تابلو باید با پیچ و مهره های کرومه به اسکلت نگه دارنده متصل شود به طوری که در صورت نیاز به توسعه تابلو، بدون دخالت در کار آن انجام پذیر باشد.  کلیۀ خانه ها و سطوح تابلو باید در برابر زنگ زدگی و فساد تدریجی مطابق با روش زیر رنگ آمیزی و حفاظت گردد: – زیرسازی: شامل زنگ زدایی، چربی گیری، فسفاته کاری و یک لایه رنگ آستری. –
رنگ کاری: در شرایط آب و هوایی خشک حداقل دو لایه پوشش و در شرایط مرطوب سه لایه پوشش رنگ مناسب زده شود. شینه کشی در این نوع تابلو باید به نحوی باشد که در صورت نیاز به افزودن کلید در هر قسمت از تابلو، یا تعویض آن و یا تبدیل یک قسمت به چند قسمت و بالعکس، بدون تداخل در ادامه کار تابلو، امکان پذیر باشد. در صورت امکان شینه ها دارای مقطع گرد و با ایزولاسیون باشد. محل اتصال کلیه شینه ها به یکدیگر و کلیدها به شینه ها، تمیز باشد و در صورت امکان با یک لایه نقره ای پوشیده شده و سپس در شینه های تخت، بوسیلۀ پیچ و مهره و واشرهای مسی یا برنزی محکم شود.


در شینه های گرد، با بست های دو راهی، سه راهی و چهار راهی مخصوص شینه گرد به هم متصل شده، تا حداکثر هدایت الکتریکی در محل اتصال به وجود آمده و از گرم شدن جلوگیری شود. حداقل فاصله بین شینه ها نباید از ۱۰ سانتی متر کمتر باشد. اتصال کابل ها به شینه ها، کلیدها، فیوزها و … باید به وسیلۀ کابل شو صورت گیرد. لوازم داخل تابلو باید به نحوی انتخاب و نصب شود که با باز کردن درب هر قسمت، یا هر خانه به سهولت قابل دسترسی و تعویض، یا تبدیل باشد و در صورت امکان کلیه وسایل و لوازم داخل تابلو باید از نوع فشاری باشد. کلیه سر سیم ها و کابل ها در ابتدا و انتهای مسیر در داخل تابلو، باید به منظور راهنمایی در تعمیرات بعدی طبق نقشه مربوط شماره گذاری گردد مورد استفاده تابلو های توزیع : کارخانجات جهت توزیع برق روشنایی، مصارف عمومی، تامین برق ماشین آلات ساختمان ها جهت تامین برق مصرفی ساختمان فرودگاه ها بیمارستان ها

تابلو برق فرمان

این نوع تابلوها سهم بسزایی جهت کنترل موتورهای سه فاز و تکفاز دارد و همچنین کاربرد بسیاری در زمینه ی صنعت و کارخانجات تولیدی و … را دارا می باشد. مدارهای مختلفی در تابلوهای برق فرمان استفاده میگردد که به عنوان نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد. راه اندازی مستقیم با کنتاکتور و مدار فرمان کنتاکتوری (انواع شاسی های استپ استارت و کلید گردان) مدارهای ستاره مثلت به همراه مدار فرمان کنتاکتوری و یا با مدارات تایمرهای ستاره مثلث راه اندازی با PLC و رله های مربوطه و رله های کمکی راه اندازی با درایو (اینورتر) راه اندازی با سافت استارتر راه اندازی با کمک مدارات الکترونیک قدرت شامل IGBT و مدولاسیون هایی نظیر PWM و SPWM قابل ذکر است روش های ۴ و ۶ قابلیت تغییر دور و گشتاور را نیز دارا می باشد. لازم به ذکر است که این نوع تابلوها با توجه به نوع درخواست متقاضی و بر حسب نیاز مصرف کننده طراحی می گردد. مشخصات تابلوهای برق فرمان بدنه فلزی با ورق ۵/۱ با رنگ الکترو استاتیک ، IP دار ، روبند خور و … اجناس مصرفی برندهایی از قبیل اشنایدر الکتریک ، زیمنس ، ABB ،هیوندایی و … ابعاد تابلوها با توجه به سفارش متغییر میتواند باشد.

تابلو برق های خازنی

تابلو برق های خازنی که وظیفه ی اصلاح ضریب قدرت کارخانه ها را دارد در کارخانه ها به دلیل وجود بار های سلفی که عموما توسط موتور ها مصرف میشد اختلالاتی در شبکه ی برق بوجود میاورد و باعث مصرف توان بیشتری میشود که در نتیجه باعث بالا رفتن هزینه ی برق شرکت به دلیل جریمه از طرف اداره برق می باشد . به این بار ها توان راکتیو گفته میشود. برای برطرف کردن این موضوع ما نیاز به وسیله ای داریم که توان راکتیو برای مصرف این موتور ها تولید کند. تابلو برق های خازنی با وجود خازن هایی که در آن ها تعبیه شده است این توان را تولید کرده و باعث جلوگیری از اختلالات و اشغال شبکه میشود و ضریب توان را اصلاح میکند. و هزینه های هنگفت ناشی از جریمه ی برق را بسیار کاهش میدهد.


تابلو برق های خازنی بیشتر به صورت سلولی مونتاژ میشوند و این تابلو ها به دلیل وجود گرمای تولیدی توسط خازن ها میبایست تهویه ی مناسبی داشته باشند. تجهیزات بانک خازنی خازن ها که با محاسبه ی درست توان راکتیو میبایست انتخاب شوند. رگولاتورها این وسیله ی هوشمند با محاسبه ی ضریب قدرت به صورت لحظه ای خازن ها را به ترتیب و به صورت پله ای وارد مدار و یا از مدار خارج میکند. کنتاکتورهای خازنی وجود کنتاکتور های خازنی بسیار ضروری است. زیرا با قطع برق خازن ها تخلیه نمیشوند و وظیفه ی این تخلیه بر عهده ی کنتاکتور خازنی میباشد.

و کنتاکتور عادی توانایی تخلیه خازن ها را ندارد. فیلتر حذف هارمونیک هارمونیک های زیادی در شبکه ی برق به دلیل وجود بار های خازنی بوجود میاید که وجود فیلتر های حذف هارمونیک خازن بسیار ضروری میباشد. و باس بار ها در مدار قدرت. در شبکه برق سه فاز، دو نوع توان مصرفی می‌توان داشت. توان اکتیو یا توان مفید توان راکتیو یا غیرمفید که باعث استفاده جریان غیرمفید از شبکه می‌گردد.

این توان غیرمفید به دلیل وجود بارهای سلفی در شبکه اتفاق می‌افتد. بارهای سلفی سبب جابجایی پیک ولتاژ و جریان نصبت به هم می‌گردد که این جابجایی باعث مصرف اضافی جریان در شبکه نیز می‌شود که اگر در حجم عمده به آن نگاه کرد باعث آسیب‌رسانی به تأسیسات تولید انرژی برق نیز می‌شود. با توجه به مسائل ذکرشده در بالا هر یک از مشترکین سه فاز بالای ۵۰ آمپر اداره برق موظف به نصب تابلو خازنی جهت تصحیح ضریب توان مصرفی می‌باشند.


معمولاً جدا از فرمول‌های کتابی برای طراحی بانک خازن و انتخاب ضریب‌های خازن‌های موجود که از فرمول ۲/۱ جریان کل واحد استفاده کرده

(به‌طور مثال اگر جریان نامی یک واحد تولیدی ۱۰۰ آمپر باشد برای آن از بانک خازنی ۵۰ کیلووار استفاده می‌گردد) خازن چیست؟

خازن دو صفحه فلز یا الکترولیت است که به‌وسیله یک عایق یا دی‌الکتریک از هم جدا می‌گردد. این صفحات قابلیت ذخیره برق و تصحیح ضریب جریان نصبت به ولتاژ و صاف کردن شکل ولتاژ را دارا می‌باشند. رگلاتور چیست؟ رگلاتور واحد هوشمند که با توجه به ولتاژ و جریان مصرفی کل بهترین خازن ممکن را در مدار قرار می‌دهد. جهت انتخاب پله‌های خازن معمولاً از ضریب‌های خاصی مانند ۱:۲:۲:۲ یا ۱:۲:۴:۸ یا … (با توجه به مارک رگلاتور استفاده‌شده) استفاده می‌گردد (مثلاً برای بانک خازن ۵۰ کیلووار از خازن‌های ۵ کیلووار دو عدد ۱۰ کیلووار دو عدد ۲۰ کیلووار یک عدد

ساخت انواع تابلو برق دیزل ژنراتور-تابلو ژنراتور اتوماتیک چنج آور  ats

ساخت انواع تابلو برق دیزل ژنراتور-تابلو ژنراتور اتوماتیک چنج آور ats انواع تابلو برق اتوماتیک و دستی دیزل ژنراتور: change over AMF تابلو سوییچی چنج آور|چنج اور  تابلو چنج آور یا اضطراری چیست؟ ساخت تابلو برق دیزل ژنراتور چگونه است؟ Cange Over Panel – ATS (Automatic Transfer switch) – AMF (Atomatic Mains Failure) :تابلو چنج آور به انگلیسی انواع نام های تابلو چنج آور: تابلو برق اتوماتیک ژنراتور – تابلو برق AMF – تابلو برق ATS تابلو چنج آور (change over) یا AMF به اختصار (AUTOMATIC MAINS FAILURE) کنترل کننده الکترونیکی ژنراتور اضطراری می باشد که به منظور کنترل دیزل ژنراتور و اتصال اتوماتیک مصرف کننده به برق شهر و در زمان فقدان برق شهر اتصال برق دیزل ژنراتور به مصرف کننده استفاده می شود.

تابلوی چنج آور معمولا مجهز به برد plc کنترلی دیزل ژنراتور می باشد. برد کنترلی دیزل ژنراتور عمل اتوماتیک سازی برق اضطراری را بر عهده دارد و دارای مدار فرمان ژنراتور اضطراری با اولویت برق شهر میباشد. از جمله مزیت های برد کنترلی دیزل ژنراتور : حفاظت از مصرف کننده و دیزل ژنراتور- کنترل تابلوی چنج آور- امکان تمام اتوماتیک نمودن سیستم برق اضطراری در این تابلو مانند شکل فوق از دو عدد کنتاکتور یا بریکر جهت اتصال برق شهر یا برق دیزل ژنراتور به مصرف کننده ، بصورت اتوماتیک یا دستی استفاده می شود. این تابلو می تواند بوسیله یک برد کنترلی دیزل ژنراتور (plc) جهت کنترل تمام اتوماتیک یا دستی دیزل ژنراتور و تابلو برق چنج آور (change over) مجهز شود. بخاطر اینکه باتری های دیزل ژنراتور باید مداوم شارژ باشند میتوان جهت شارژ و افزایش طول عمر باتری های دیزل ژنراتور از باتری شارژر دیزل ژنراتور استفاده نمود. این شارژرهای باتری در دو نوع 12 و 24 ولت و با قدرت جریان دهی 2 ، 5 ، 7/5 و 10 آمپر یا بیشتر تولید می شوند. بهتر است ارتباط بریکرها و یا کنتاکتورهای تابلوی چنج آور بوسیله شمش یا شینه برقرار گردد تا تابلوی چنج آور مورد نظر شکیل تر و استاندارد شود و بتوان تعداد کابل های بیشتری را زیر ورودی و خروجی ها بست.

ارت تابلو: ارت معمولا در تابلوی ورودی برق شهر (تابلوی کنتوری) به نول هم بندی (متصل) میشود. چنانکه این کار انجام نشده بود ، حتما در تابلوی چنج آور بوسیله یک کابل هم سایز با کابل فازهای خروجی ، نول را به ارت هم بندی کنید وگرنه کوچکترین اتفاق و نشتی جریان ممکن است نول را برق دار کند یا برد کنترلی ECU و سایر تجهیزات را آسیب بزند. دقت کنید که مقاومت ارت بسته به جریان مصرفی خیلی پایین باشد(حدود یک اهم). سیستم کنترل دیزل ژنراتور: برد کنترلی دیزل ژنراتور (plc) قادر به اندازه گیری و کنترل دمای آب ، فشار روغن ، میزان مصرف سوخت ، دمای روغن ، فشار توربو شارژ ، فشار و دمای منیفولد ، دور موتور ، ولتاژ برق شهر و ژنراتور ، فرکانس برق شهر و ژنراتور ، جریان ژنراتور یا مصرف کننده ، توان اکتیو و راکتیو ، ضریب توان و… می باشد.

از آنجا که تابلو برق های دستی یا سوییچی حفاظتی بر روی دیزل ژنراتور ندارند لذا پیشنهاد می شود از برد کنترلی دیزل ژنراتور استفاده شود. البته تابلوی چنج آور را میتوان بوسیله چند عدد رله و تایمر و سوپر کنترل فاز به گونه ای ساخت که بدون وجود برد کنترلی دیزل ژنراتور نیز به صورت اتوماتیک یا دستی عمل چنج کردن برق شهر و ژنراتور را انجام دهد. تابلوی دستی ژنراتور: تابلو برق کنترل دستی دیزل ژنراتور مانند چنج آور است با این تفاوت که بریکر یا کنتاکتوری جهت قطع و وصل جریان اصلی برق در آن نیست.

تابلو سوییچی ژنراتور: تابلو سوییچی مانند سوییچ اتوموبیل دیزل ژنراتور را خاموش و روشن میکند ولی کنترل و حفاظتی روی برق و دیزل ژنراتور ندارد مگر اینکه بوسیله رله ، تایمر و کنترل فازها این کار انجام گردد ؛ از این رو پیشنهاد نمیشود. تابلو سنکرون ژنراتور : تابلوهای سنکرون به چند بخش تقسیم میشوند ( انواع تابلو سنکرون پارالل ژنراتور ) : تابلو جهت سنکرون سازی دیزل ژنراتور با برق شهر تابلو جهت سنکرون سازی چند دیزل ژنراتور با یکدیگر تابلو جهت سنکرون سازی مجموعه دیزل ژنراتور با برق شهر تابلو های سنکرون پارالل بسته به نوع آنها بصورتی متفاوت ساخته میشوند و هر کدام برد های کنترلی مختص به خود را دارند.

بردهای مختلفی جهت سنکرون پارالل کردن دیزل ژنراتور ها وجود دارد از جمله دیپسی ، کومپ ، دیتاکام ، وودوارد و یا بردهای pcc کامینز پاور که بهترین و راحت ترین آنها از لحاظ کیفیت و ظریب اطمینان برد دیپسی انگلستان میباشد. سنکرون سازی چیست؟ عمل سنکرون پارالل جهت وصل دو منبع قدرت به یک نقطه میباشند. همانگونه که میدانید برق خروجی ژنراتور و شهر شکلی سینوسی دارند لذا در صورتی که بخواهیم آنها را روی هم بیاندازیم باید شکل موجها دقیقا روی هم بیفتند لذا بردهای کنترلی دور ژنراتور را کم و زیاد میکنند ( فرکانس ژنراتور را تغییر میدهند ) تا لحظه شروع شکل موجهای دو منبع قدرت یکی شوند.

همچنین بردهای کنترلی با فرمان به رگولاتور ولتاژ ژنراتور سطح ولتاژ را کم و زیاد میکنند تا دامنه شکل های سینوسی دقیقا با هم برابر شوند وگرنه یکی به تولید کننده و دیگری به مصرف کننده تبدیل خواهد شد. سنکرون پارالل به چه منظوری انجام میپذیرد : در بعضی مواقع افراد جهت افزایش ظرفیت خروجی ژنراتور موجود ، اقدام به خرید ژنراتور دیگری میکنند و آنها را با یکدیگر سنکرون میکنند و یا دارای ترانس برق با ظرفیت پایینی هستند لذا یک ژنراتور را با برق شبکه سنکرون میکنند.

در بعضی مواقع سنکرون پارالل سازی چند دیزل ژنراتور با هم به صرفه تر از خرید یک ژنراتور با ظرفیت بالاست لذا بعضی ها ترجیح میدهند بجای یک دیزل ژنراتور ، دو یا چند دیزل ژنراتور را با هم سنکرون کنند. کارخانجات و سایر مراکزی که نمیخواهند خاموشی برق را حس کنند نیز ژنراتور خود را با شبکه سنکرون میکنند. مطالعه بیشتر: تابلو سنکرون پارالل دیزل ژنراتور چیست و چگونه ساخته میشود تابلو چنچ اور در دیزل ژنراتور ساخت تابلو چنچ اور دیزل ژنراتور جهت اتصال ژنراتور به برق شهر ادامه: پانل انتقال خودکار (AMF) برای جابجایی برق شبکه و برق دیزل ژنراتور برای مصرف کننده یا سیستم های UPS به کار می رود. (سیستم کنترل دیزل ژنراتور) در شرایط عادی ، سیستم UPS منبع تغذیه خود را از شبکه برق تامین می کند.

بسته به پیچیدگی پانل انتقال اتوماتیک ژنراتور ، تعدادی سنسور مختلف برای تعیین کاهش ، قطع یا تغییر در شبکه برق وجود خواهد داشت. اساسی ترین آلارم ها خرابی شبکه اصلی برق است که هر یک از فازهای سیستم سه فاز به طور همزمان چک میشوند. تشخیص این خرابی ها اغلب توسط بردهای کنترلی ژنراتور انجام می شود که وقتی شبکه به یک نقطه از پیش تعیین شده (شکست) رسیده باشد ، کار می کنند. این تنظیم باید همراه با ویژگی های مصرف کننده ، هرگونه جریان ناگهانی را در ذهن داشته باشد. اگر نقطه هشدار دهنده خرابی شبکه برق خارج از پارامترهای سیستمهای عامل UPS باشد ، می توان دریافت که بار توسط باتریهای UPS پشتیبانی می شود در حالی که دیزل ژنراتور آماده به کار است.

در شکل ساده تر ، پنل Mains Transfer یا AMF از دو کنتاکتور با سیستم های کنترل همراه خود تشکیل شده است. یک کنتاکتور شبکه اصلی ، برق را به تابلو توزیع سایت ارائه می دهد. کنتاکتور دیگر برق دیزل ژنراتور آماده به کار را تأمین می کند. هنگامی که یک خرابی در شبکه برق وجود دارد ، در ابتدا کنتاکتور اصلی شبکه را غیر فعال می کند و دیزل ژنراتور اضطراری فرمان استارت را دریافت می کند. هنگامی که کنترلر دیزل ژنراتور آماده به کار تعیین کنند که مقادیر سنسورهای موتور دیزل ژنراتور و منبع تولید ژنراتور در فرکانس و ولتاژ صحیح است ، سیگنال فرمان به کنتاکتور دیزل ژنراتور امرجنسی ارسال می شود تا تغذیه آن را فراهم کند و منبع تولید ژنراتور را به تابلو توزیع سایت ارسال کند. پس از برقراری مجدد منبع برق اصلی ، یک تایمر شروع به شمارش می کند که برق شبکه به حد ثبات برسد و پس از یک زمان از پیش تعیین شده ، کنتاکتور ژنراتور قطع و پس از زمانی از پیش تعیین شده کنتاکتور اصلی شبکه وصل می شود. دیزل ژنراتور آماده به کار تا زمانی که خنک شود بسته به نوع برنامه ریزی ، روشن خواهد ماند.

اگر برق شهر و دیزل ژنراتور اضطراری دچار خرابی شوند ، سیستم یو پی اس همچنان منبع اصلی بار شما را تأمین می کند. فقط به یاد داشته باشید که هرگز اجازه ندهید که سوخت دیزل ژنراتور به انتها نزدیک شود وگرنه نیاز به سرویس دیزل ژنراتور پیدا خواهید کرد. زمان بندی: مدت زمان بین قطع برق شبکه و تأمین برق از دیزل ژنراتور آماده به کار ، می تواند به 30 ثانیه برسد ، به شرط اینکه با اولین استارت ، ژنراتور روشن شود. بازگشت به برق شبکه را می توان در چند ثانیه برنامه ریزی کرد.و سپس کار مانند گذشته ادامه می یابد.

نقشه مدار فرمان تابلو برق چنج آور اتوماتیک دیزل ژنراتور مولد برق اضطراری جهت استارت اتوماتیک ژنراتور: طریقه ارتباط ups با تابلو چنج اور: هنگام وجود برق شهر ، ups یا مصرف کننده از برق شهر تغذیه میشود. هنگام قطع برق شهر تا روشن شدن ژنراتور ، ups برق مصرف کننده را تامین میکند و در صورت عدم وجود ups مصرف کننده بی برق خواهد ماند. هنگام روشن شدن ژنراتور ، دیزل ژنراتور برق ups یا مصرف کننده را تامین میکند. تفاوت بین تابلو ATS و تابلو AMF: معمولا این دو یک میباشند ولی تابلو amf شامل سیستمی جهت کنترل دیزل ژنراتور میباشد ولی تابلو ats میتواند فقط دارای المانهایی جهت کنترل بریکر یا کنتاکتورهای تابلو برق چنج آور باشد. ادامه: در هنگام قطع برق شهر سیستمی لازم می باشد تا دیزل ژنراتور را روشن نماید و پس از تثبیت ولتاژ و فرکانس کلید ژنراتور را وارد مدار نماید برای این کار از کلید های متفاوتی می توان استفاده نمود از جمله: کنتاکتور. کلید اتوماتیک. کلید دو طرفه یا چنج آور موتور دار الزامات ساخت تابلوی ATS مشخصات المانهای الکتریکی : به ترتیب اولویت از کلیدهای موتوردار چنج آور ، هوایی ، کامپکت یا الکترونیکی و سپس کنتاکتور با مارکهای زیمنس ، سوکومک ، اشنایدر ، ls ، چانت chint و سپس از هیوندای استفاده میشود.

دقت کنید که کنتاکتور هیچ حفاظتی روی جریان خروجی ندارد و در لحظه اتصال کوتاه ممکن است پلاتین های آن ذوب شده و دیگر قطع نشود لذا همیشه جهت حفاظت از یک کلید قابل تنظیم اصلی ورودی شبکه و یک عدد نیز در خروجی ژنراتور تعبیه کنید. سیستم کنترلی بهتر است مینی plc یا بردهای کنترلی مارک دیپسی سپس کومپ و امکو یا انکو باشد. شارژر می بایستی برند خوب مانند شارژر Enko و یا شارژر DEEP SEA با مشخصه 10ارائه گردد . مشخصات فنی ساخت تابلو چنج اور: برای ساخت تابلو های چنچ اور علاوه بر اینکه کلیه الزامات عنوان شده در استاندارد می بایستی رعایت گردد همچنین الزامات تکمیلی زیر نیز بایستی رعایت و اجرا می گردد .

نقشه ساخت تابلو چنج آور: قبل از ساخت تابلو چنج اور نقشه سه خطی یا تک خطی و نقشه جانمائی تجهزیات ارائه می گردد . رنگ تابلو برق ژنراتور اضطراری: پس از مراحل چربی و فسفاته زدایی بصورت اسید شویی ، رنگ آمیزی به صورت الکترو استاتیک ( پودری ) انجام گیرد . رنگ به کار رفته کرم رنگ با کد 7035 یا رنگهای عایق رطوبت ، ضربه و حرارت خواهد بود . ضخامت رنگ بایستس بین 70 تا 110 میکرون باشد ( برای تمام اجزای بدنه ) این مورد نیز جهت تحویل تست می گردد . لازم به ذکر است که تابلو قبل از رنگ آمیزی باید مونتاژ شود و پس از انجام تمامی سوراخ کاری های مورد نیاز دمونتاژ شود ،

سپس رنگ شود تا در مقابل رطوبت عایق گردد. بدنه تابلو AMF: در تابلو های ایستاده ، ستونها از ورق روغنی به ضخامت 2.5 میلیمتر و درب جلو از ورق روغنی به ضخامت 2 میلیمتر و سایر دربها و صفحات روبند و موتاژ از ورق روغنی به ضخامت 1.5 میلیمتر ساخته شود . شاسی زیر تابلو ( پا سنگی – پایه ) نیز ازو رق 2 میلیمتر ساخته می شود . ستونها از نوع مرغوب طرح ریتال می باشند و در تمام طول ستون سوراخ های با فواصل استاندارد وجود دارد. محل پانچ سوراخها باید دارای پلیسه می باشد . کلیه برشها با دستگاه مناسب انجام می پذیرد و هیچگونه پلیسه و لبه تیز وجود ندارد. درب تابلو برق دیزل ژنراتور: درب تابلو بایستی داری فوم تزریقی جهت آب بندی باشد . درب تابلو بایستی دارای شاسی کشی و پیچ جوش روکش مس داخلی باشد بنحوی که هیچگونه لرزش و تاب خوردگی در هنگام بازو بسته شدن نداشته باشد .

صفحه مونتاژ تابلو برق امرجنسی: کلیه تابلو دارای صفحه مونتاژ جهت نصب و سیم کشی اقلام داخلی باشند . صفحه روبند کلید تابلو دارای صفحات روبند جهت حفاظت در مقابل تماس با قسمتهای برقدار داخلی باشند . صفحات روبند دارای لولای روکار از نوع گالوانیزه سه پارچه و قفل آچاری باشند . قفل تابلو برق ژنراتور: تابلوهای ایستاده دارای قفل مرکزی سه محوری ( ریتالی ) برای درب اصلی و قفل آچاری زبانه ای ( زیمنسی )‌ برای دربهای پشت باشند . تابلوهای دیواری دارای قفل سوئیچی باشند . لولای تابلو برق ATS: کلیه تابلو ها دارای لولا ی مخفی از جنس گالوانیزه نوع مرغوب باشند . یراق آلات تابلو چنج آور کلیه یراق آلات و ریل نصب تجهیزات از برند مسان ترکیه یا کیفیت بالا باشد . شمش کشی تابلو چنج اور کلیه شمش کشی فازها در محوطه بالای تابلو انجام گرفته و دارای عایق ازنوع وارنیش حرارتی خواهند بود .

در صورتی که بریکرها 4 پل نباشد ، شمش کشی نول و ارت در محوطه پایین تابلو انجام خواهد گرفت .شمشهای فاز و نول بر روی مقره و شمش ارت مستقیماً بر روی بدنه یا شینه ارت متصل به بدنه نصب خواهند شد . کلیه شمشها تا محل سربندی بایستی امتداد یابند . شمش کشی فازها با رعایت فضای کافی انجام گیرد و سایز شمشهای فاز حداقل 1.5 برابر تنظیم حرارتی کلیداصلی در نظر گرفته شود .(در هوای خشک هر یک میلیمتر یک کیلو ولت عایق میباشد.) سایز شمشهای نول و ارت بسته به مصرف ، حداقل نصف سایز شمشهای فاز در نظر گرفته شود . در مواقعی که مصرف کننده ما اغلب موتوری باشد از نول جریان کمی میگذرد و برای بارهای روشنایی نباید از فاز کمتر باشد چرا که مثلا لامپ های فلورسنت جریان نول را بسیار بالا میبرند. برای کلیدهای 100 آمپر و بزرگتر از شمش استفاده گردد . کابل کشی مورد تایید نیست .

سیم کشی کلیه سیم کشیهای داخل تابلو چنج اور از داخل داکت های پلاستیکی از نوع مرغوب (‌لگراند یا مشابه ) انجام خواهد گرفت . کلیه سیمها از نوع افشان انتخاب شده و در محاسبه سایز آنها با نشریه 110 سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ازای هر 4 آمپر 1 میلیمتر مربع سطح مقطع در نظر گرفته خواهد شد . محفظه سربندی در کلیه تابلوها محفظه مخصوص سربندی پیش بینی گردد . جا نقشه ای یا جیب نقشه تابلو برق دیزل ژنراتور: در داخل درب اصلی کلیه تابلو ها یک عدد جا نقشه ای فلزی به همراه نقشه ازبیلت تابلوی ساخته شده قرا گیرد . پلاک گذارای برای کلیه فیدرهای وروردی و خروجی در تابلو ها از پلاکهای نوع بر چسبی ( اتیکتی ) ازنوع مرغوب استفاده خواهد شد اسناد تست اسناد تست کارخانه ای تابلو ها می باستی به همراه تابلو ها ارائه گردد .

تابلوهای سنکرون پارالل دیزل ژنراتور: ادامه تابلو کنترل دیزل ژنراتور چیست؟ تابلو کنترل الکتریکی وظیفه کنترل و هماهنگی بین یک یا چند دیزل ژنراتور با هم و یا برق شهر را در حالت های مختلف کارکردی دارد. تابلو کنترل با توجه به کارکرد به سه گروه تابلو کنترل دستی (Manual) ، تابلو کنترل اتوماتیک (Emergency) ، تابلو کنترل پارالل (Synchronize) طبقه بندی میشود. تابلو پارالل (Synchronize) : تابلو پارالل یا سنکرون قابلیت اتصال دو یا چند منبع تولید برق (دیزل ژنراتور) به یکدیگر و یا با برق شهر را دارد. در این حالت امکان تقسیم بار بین دیزل ژنراتور ها برای انعطاف پذیری بیشتر مجموعه وجود دارد. این تابلو امکان استفاده از Soft transfer (برگشت برق بدون قطعی) را به شما میدهد.

در کاربرد های اضطراری که دیزل ژنراتور نقش STANDBY دارد استفاده از تابلو ATSنیاز می باشد. بدین ترتیب با قطع برق شهر ، دیزل ژنراتور بصورت اتوماتیک روشن شده و جایگزین برق شهر می گردد و با وصل شدن مجدد برق شهر، دیزل ژنراتور بصورت اتوماتیک خاموش می گردد، تابلو ATS با نام های تابلو CHANGE OVER (تابلو چنج آور)، تابلوEMERGENCY (تابلو امرجنسی)، تابلو اضطراری دیزل ژنراتور، تابلو اتوماتیک دیزل ژنراتور ، تابلو اتوماتیک ترانسفر سوئیچ (Automatic Transfer Switch) شناخته می شود . لازم بذکر است تابلو ATS تابلو در حالت استاندارد خود با یک عدد برد کنترل دیزل ژنراتور مدیریت می شود و این نکته باعث می شود علاوه بر عملکرد بصورت اتوماتیک، کنترل و حفاظت دیزل ژنراتور و بعضا مانیتورینگ کمیت های اصلی دیزل ژنراتور ( آلارم ها و شات دانها بصورت DISPLAY و همچنین LEDS و امکان کامل هماهنگی با سیستم BMS ) را به عهده داشته باشد.

انواع برد های دیزل ژنراتور DEEPSEA ساخت انگلستان، PCC ساخت انگلستان ، WOODWARD ساخت آلمان، COMAP ساخت جمهوری چک ، DATACOM ترکیه ودایف (DEIF) و امکو EMKO و….می باشد . عملکرد تابلو ATS&AMF: کنترل و نظارت برتغذیه بار مصرفی توسط شبکه یا ژنراتور به این صورت که در هنگام بروز اختلال یا قطعی در برق شبکه مراحل زیر به صورت اتوماتیک انجام می شود. جهت حفاظت کلید اتوماتیک دیزل ژنراتور در هنگام OVER LOAD و OVER CURRENT باعث قطع شدن مدار می شود. عمل استارت دیزل به صورت اتوماتیک و با تاخیر از پیش تنظیم شده انجام می پذیرد .در صورتی که عمل استارت منجر به روشن شدن دیزل ژنراتور نگردد، استارت سه باربافاصله زمانی مناسب و قابل تنظیم تکرار می شود و اگر باز هم ژنراتور روشن نشد،فرمان قطع استارت همراه با آلارم صادر می شود. سیستم برد ژنراتور نظارت بر پارامتر های الکتریکی و مکانیکی دیزل ژنراتورتوسط تابلوی کنترل اتوماتیک که بر پارامتر های مختلفی از دیزل ژنراتور و شبکه نظارت داشته و در مواقع ضروری با اعمال فرامین لازم ،سیستم رادر مقابل خطرات احتمالی محافظت مینماید.

این پارامترها شامل موارد زیر است: نظارت و حفاظت دیزل ژنراتور در برابر کاهش فشار روغن، افزایش درجه حرارت آب ، دور غیر مجاز ، سنسور سطح آب رادیاتور ، سنسور سطح گازوئیل و سایر سنسورها نظارت بر اشکال در سیستم استارت دیزل ژنراتور نظارت بر سطح ولتاژ و چگونگی شارژ باطری کنترل و نظارت بر سطح سوخت موجود در داخل تانک روزانه نظارت بر ولتاژ سه فاز برق شبکه و ژنراتور و حفاظت در مقابل OVER VOLTAGE AND UNDER VOLTAGE حفاظت ژنراتور در مقابل تغییرات غیرمجاز فرکانس حفاظت دیزل ژنراتور در برابر افزایش درجه حرارت روغن حفاظت ژنراتور در مقابل خطاهای افزایش بار ، اتصال کوتاه ، ارت فالت و جابجایی توالی فاز به کمک رله های حفاظتی خارجی و داخلی.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *