سیم و کابل برق

کابل آلومینیومی و کابل خودنگهدار

ساختار کابل های آلومینیومی :

کابل های آلومینیوم  NA2XY از هادی کلاس 2 نیمه مفتول به همراه عایق XLPE و روکش PVC تشکیل شده است. استفاده از آلومینیوم نوع 8000 با اصلاحات مولکولی به عنوان هادی در کابل های آلومینیومی خراسان سبب شده تا این دسته از کابل ها از مقاومت اهمی کمتری نسبت به سایر رقبا در بازار برخوردار باشند. استفاده از عایق XLPE در این محصولات سبب شده تا هادی آلومینیوم کابل های خراسان از حفاظت بالاتری در برابر کلیه عوامل محیطی که سبب آسیب به هادی آلومینیوم در طول زمان می شود جلوگیری کند. شرکت صنعتی الکتریک خراسان افشارنژاد با استفاده از مدرن ترین و بروز ترین ماشین آلات روزدنیا انواع کابل سه فاز آلومینیومی را به سبد محصولات قابل ارائه خود افزوده است.

قیمت کابل آلومینیومی مهم ترین دلیل استقبال از خرید آنهاست. انواع کابل آلومینیومی زمینی فشار ضعیف و فشار متوسط و کابلهای خودنگهدار آلومینیومی را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان گرامی قرار می دهیم.

کابلهای آلومینیومی به سبب تفاوتهایی که در ساختارشان دارند، قیمتهای یکسانی نخواهد داشت. در اصل همین باعث می شود که وقتی از قیمت کابل آلومینیومی– صحبت می کنیم حتما به انواع آن اشاره داشته باشیم.

  • کابل آلومینیومی زمینی فشار ضعیف (۶۰۰/۱۰۰۰ ولت)
  • کابل آلومینیومی هوایی خودنگهدار فشار ضعیف (۰٫۶/۱ کیلوولت)
  • کابل آلومینیومی زمینی فشار متوسط
  • کابل خودنگهدار فشار متوسط

قیمت کابل آلومینیومی جذاب ترین ویژگی این کابل است. قیمت کابل آلومینیومی مشابه همتای مسی آنها، بر پایه واحد طول (متر) تعیین و اعلام می شود. بدیهی است کابلی با سایز بالاتر قیمت بیشتری خواهد داشت و کابلهای فشار ضعیف ارزانتر از نوع فشار متوسط هستند.

با توجه به نوساناتی که در قیمت این محصولات وجود دارد و به منظور تناسب بخشی میان کمیت سفارش و قیمت؛ پیشنهاد می کنیم برای اطلاع دقیق از قیمتهای انواع کابل آلومینیومی و تخفیف ها با دپارتمان فروش در ارتباط باشید.

کابل آلومینیوم خود نگهدار

از کابل آلومینیوم خود نگهدار در زمانی که امکان استفاده از هادی های لخت هوایی به سبب ایجاد خسارات و داشتن خطرات جانی و همچنین در فضاهایی که خطوط برق و نکات ایمنی در آن ها وجود ندارد مانند مسیر هایی با عرض کم و یا مسیر هایی که در آن موانعی همچون درختان به شکل ردیفی وجود دارند استفاده می شود. کابل های آلومینیوم خود نگهدار از هادی آلومینیومی به همراه روکش پلی اتیلن ( شبکه ای و کراس لینک) بهره می برند در زمان نصب این نوع کابل ها یک سیم نگهدارنده بطوریکه در کابل های فشار قوی از جنس فولاد و در کابل های فشار ضعیف از جنس فلز آلومینیوم ساخته شده است مورد نیاز می باشد. بطور کلی از کابل های آلومینیوم به جهت تامین و توزیع جریان الکتریسته در مسیر های هوایی که فاکتور کارایی بالا در مقابل هزینه کم پر اهمیت می باشند بکار می رود. کابل آلومینیوم خودنگهدار در دو دسته 5 و 6 رشته تولید و به بازار عرضه می شوند که هادی موجود در دسته 5 رشته این نوع کابل ها بشدت کشیده و فشرده شده اند و جنس آن ها نیز از آلومینیوم می باشد مشهور به AAC هستند همچنین تطابق کامل با استاندارد ASTM B231 را دارند. زمانی که هادی کابل های آلومینیوم خود نگهدارد بصورت نول و مسنجر باشد نامگذاری آنها AAAC می باشد. روکش رشته های به حالت های فاز، روشنایی و نول در کابل های آلومینیوم خود نگهدار از جنس پلی اتیلن کراس لینک شده X,L,P,E مشکی و در حالت مسنجر از جنس پلی اتیلن با  میزان چگالی بالا HDPE می باشد.

ساختار کابل خودنگهدار فشار ضعیف با نگهدارنده تمام فولادی با هادی روشنایی

 

این نوع کابل ها، از چهار رشته سیم با سطح مقطع یکسان که سه رشته آن به عنوان فاز،  یک رشته به عنوان نول، یک رشته جهت روشنایی معابر و یک رشته سیم نگهدارنده تشکیل می شود. با توجه به نوع کاربرد، کابل خودنگهدار می تواند به صورت سه فاز (شش رشته) یا تک فاز (چهار رشته) یا تک فاز بدون روشنایی (سه رشته) تولید می گردد.

نحوه مشخص کردن نوع وسایز کابل خودنگهدار به صورت زیر می باشد:

1 یا 3× (سطح مقطع فاز) + (سطح مقطع نول) + (سطح مقطع روشنایی) +  (سطح مقطع نگهدارنده) mm2 جنس هادی ها  (فاز، نول و روشنایی)  از آلومینیوم خالص و جنس نگهدارنده،  فولاد گالوانیزه می باشد. تمامی رشته ها با مواد XLPE  (از خانواده پلی اتیلن) به رنگ مشکی که دارای ویژگی های کاربردی بهتری نسبت به PVC می باشد، عایق شده و پس از اکسترود شدن در اتاق بخار تحت دما و فشار بالای بخار کراسلینک می شوند. عمل کراسلینک در بهبود خواص الکتریکی،

مکانیکی و مقاوم بودن در برابر اشعه فرابنفش کابل تاثیر به سزایی دارد. در کابل خودنگهدار، رشته نگهدارنده عهده دار تحمل تمام نیروهای مکانیکی است.

 

کابل آلومینیومی زمینی فشار ضعیف و متوسط

این کابل های بیش تر به منظور کابل کشی ساختمان ها،زیر زمین بکار گرفته می شوند البته با در نظر گرفتن این نکته که نیازی به جا به جایی مداوم کابل ها وجود نداشته باشد. هادی کابل های آلومینیوم زمینی از نوع هادی آنیل شده مفتولی و یا استرند شده است. نا گفته نماند که کابل های زمینی تنها از جنس سیم نبوده اند و به شکل کابل های زمینی فیبر نوری نیز تولید و عرضه می شوندکابل زمینی به سه دسته کابل زمینی مخابراتی، کابل زمینی مفتول تقسیم می شوند که هریک مشخصات خاص خود را دارند. بطور مثال در کابل های زمینی مخابراتی که خود انواع زیادی دارد، از کابل زمینی مخابراتی در فضا های داخل ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند و آنها را در بازار سیم و کابل با عنوان کابل زمینی تلفن هم می شناسند و بصورت یک زوج و یا دو زوج طراحی و ساخته و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرندکابل های مخابراتی تک زوج به منظور برقراری ارتباط بین پورت های ترمینال کروز استفاده می شود و به اصطلاح به این نوع کابل ها رانژه گفته می شود. کابل های مخابراتی دارای انعطاف پذیری بالایی هستندکابل های زمینی مفتول که بیشتر با نام کابل زمینی NYY شناخته می شوند و در اصطلاح لغوی به هر چیز تابیده شده یا تافته شده ای مفتول گفته میشوددر گذشته بیشتر از هادی های مسی در کابل ها استفاده می شده اما با کاسته شدن منابع طبیعی در جهان که فلز مس را نیز شامل می شود قیمت این عنصر بصورت روز افزون افزایش یافته و موجب کاهش خرید در بازار سیم و کابل گشته است به همین جهت متخصصان و کارشناسان با تحلیل و بررسی های انجام شده روی انواع عناصر در انتها فلز آلومینیوم را بهترین جایگزین برای مس انتخاب نمودند البته با وجود شباهت های زیاد در مشخصات وجودی بین این دو فلز، آلومینیوم هیچ وقت نتواسته تا کارایی لازم را در برابر فلز مس ارائه دهد اما هم اکنون در بسیاری از کابل ها از هادی با جنس آلومینیوم استفاده می شود و بسیار نیز مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته اند مانند کابل آلومینیوم.

کابل آلومینیومی هوایی خود نگهدار فشار ضعیف

این نوع کابل ها به شکل های 1 رشته یا تک سیم، 2 رشته، 3.5 رشته، 4 رشته و 5 رشته طراحی، تولید و عرضه می شوند که در نگاه کلی محدودیتی از دید تعداد رشته و سطح مقطع برای تولید کابل آلومینیومی وجود نداشته و سایز های پر فروش و رایج این نوع از کابل ها عبارتند از کابل آلومینیوم تک رشته با سطح مقطع 16 الی 500 میلی متر مربع و دو رشته با سطح مقطع های 10 الی 35 میلی متر و در 4 رشته با سطح مقطع های 10 و 16 میلی متر و در نهایت در 5 رشته با سطح مقطع های 16 و 25 میلی متر نام برددر بازار سیم و کابل، این نوع از کابل ها توسط کد های مشخص شده و درج شده بر روی آن ها قابل تشخیص و جداسازی هستند که تعدادی از این کد ها به شرح زیر می باشند

1 – nayy : کابل آلومینیوم زمینی 1 رشته با روکش P,V,C

2 – na2xy : کابل تک رشته آلومینیوم با روکش X,L,P,E

3 – nayy ( O – J ) : کابل های چند سیمه آلومینیومی با روکش ترمو پلاستیک P,V,C

4 – na2xy ( O – J ) : کابل های چند رشته آلومینیوم با روکش X,L,P,E و روکش

کابل های آلومینیومی فشار ضعیف برای ولتاژ های زیر ۱۰۰۰ ولت بیشترین شفارش تولید را به خود اختصاص داده است و این کابل ها در انواع تک فاز و سه فاز تولید می شوند.

تولید کابل آلومینیومی فشار ضعیف زمینی

بیشترین کاربرد کابل های آلومینیومی به انواع زمینی این کابل ها اختصاص دارد و این کابل ها در انواع pvc و xlpe تولید شده و به بازار عرضه می شوند.

کابل آلومینیومی زمینی در انواع تک فاز در سایز های :

  • ۱۰*۲
  • ۱۶*۲
  • ۲۵*۲
  • ۵۰*۲

تولید می شوند و حال آنکه سایز های این کابل ها برای برق سه فاز تنوع بیشتری داشته و در آمپراژ های بالا نیز می توان از این کابل ها استفاده کرد.

سایز های مختلف کابل برق آلومینیومی سه فاز عبارتند از :

  • ۱۰*۴
  • ۱۶*۴
  • ۲۵*۴
  • ۳۵*۴
  • ۵۰*۴
  • ۲۵+۱۶*۳
  • ۳۵+۱۶*۳
  • ۵۰+۲۵*۳
  • ۷۰+۳۵*۳
  • ۹۵+۵۰*۳
  • ۱۲۰+۷۰*۳
  • ۱۵۰+۷۰*۳
  • ۱۸۵+۹۵*۳
  • ۲۴۰+۱۲۰*۳

این کابل ها به قیمت عمده فروشی در پیشتاز الکتریک عرضه می شود و سفارش تولید کابل آلومینیومی در این سایز ها با بهترین قیمت ها برای پروژه های مختلف میسر شده است.

تولید کابل آلومینیومی خودنگهدار هوایی

کابل های آلومینیومی خودنگهدار هوایی یکی دیگر از انواع کابل های آلومینیومی می باشند که به صورت هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.

این کابل ها مانند کابل های آلومینیومی زمینی در انواع :

  • تک فاز
  • سه فاز

تولید می شوند.

این کابل ها در انواع خودنگهدار هوایی تک فاز با عنوان کابل های روشایی معابر در سایز های :

  • ۱۶+۱۶*۲
  • ۲۵+۱۶*۲
  • ۳۵+۱۶*۲

تولید می شوند.

همچنین انواع سه فاز کابل های خودنگهدار در انواع ۵ سیمه و ۶ سیمه در سایز های :

  • ۱۶
  • ۲۵
  • ۳۵
  • ۵۰
  • ۷۰
  • ۹۵
  • ۱۲۰

تولید شده و به بازار عرضه می شوند.

مشتریان در پروژه های بزرگ می توانند خرید های عمده خود را با بهترین قیمت از پیشتاز الکتریک انجام دهند و همچنین برای ثب سفارش تولید کابل آلومینیومی از طریق تماس با واحد فروش اقدام نمایند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *